دارای نماد اعتماد وزارت صمت

44287287 – 44287244 – 09121022495 مهندس صادقی

تولید، تامین و پخش کالا و مصالح ساختمانی

پارکت لمینت چیست؟ نصب پارکت لمینت و خرید

پارکت لمینت چیست؟ به همراه لیست قیمت و خرید و نصب پارکت لمینت توسط نصاب شرکتی

بروزرسانی مطلب در
مهندس صادقی

مدیرعامل شرکت ساختمانی صاد
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مطالب مقاله پارکت لمینت

نصب پارکت لمینت

پارکت لمینت به دلیل تنوع در طرح و رنگ و همچنین سهولت در نصب پارکت لمینت یکی از پرطرفدارترین انواع کفپوش ساختمانی در بازار و همچنین یکی از مطلوب ترین انتخاب ها برای طراحان داخلی است. نصب پارکت لمینت به دلیل زبانه هایی که در ابتدا و انتها آن و همچنین در کناره آن وجود دارد که اصطلاحاً به آن کلیک گفته می شود به راحتی انجام میگیرد. شاید اولین نکته ای که باید در زمان نصب پارکت لمینت توجه کرد این است که برند کارخانه تولید کننده پارکت لمینت دارای کیفیت و با برندی معروف و مشخص و دارای گارانتی خریداری کنید. شرکت های تولید کننده پارکت لمینت در ایران با توجه به تکنولوژی ساخت و همچنین مواد اولیه ای که در تولیدات خود استفاده میکنند انواع پارکت لمینت را تولید میکنند. تکنولوژی تولید کلیک پارکت لمینت با توجه به تجهیزات و همچنین دستگاه تولید کننده پارکت لمینت متفاوت و متغیر است.

پیش از خرید باید به این نکته توجه کرد که هرچه در زمان خرید پارکت لمینت به این نکته توجه شود پس از نصب پارکت لمینت کیفیت نهایی کار بالاتر خواهد بود. همچنین هزینه نصب پارکت نیز ممکن است با توجه نوع کلیک و همچنین کیفیت آن متغیر باشد. با توجه به تنوع برندهای مختلف در بازار ایران و همچنین قیمت های متنوع در گام اول توصیه میشود از برندهای به نام و دارای نشان ملی استاندارد ایران استفاده شود. متأسفانه در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان پارکت لمینت اقدام به تولید و فروش محصولات بی کیفیت و تحت نام گارانتی 10 ساله اقدام میکنند که این مسئله از اساس وجود خارجی ندارد. معمولاً برندهای مطرح بازار دارای کیفیت بالاتر در جنس رویه و همچنین ضخامت اسمی پارکت و مقاومت کلیک مناسب و استاندارد هستند که در زمان خرید تشخیص آن به سادگی امکان پذیر است. انواع پارکت دارای کیفیت بالا دارای کلیک مقاوم و ضخیم و از جنس HDF فشرده هستند که رنگ آن تقریباً روشن و به رنگ چوب طبیعی است. اما در مقابل پارکت بی کیفیت کلیک به رنگ تیره و معمولاً از جنس MDF و یا نئوپانی دارد که در ناحیه کلیک رنگ آن به تیرگی متمایل است. همچنین ضخامت کلیک یکی از نکاتی است که در حین خرید باید به آن توجه شود. کیفیت کلیک و همچنین نوع استاندارد روکش پارکت لمینت و همچنین وجود لایه Overlay یکی از مواردی است که پیش از خرید پارکت لمینت و پیش از نصب پارکت لمینت باید به آن دقت کرد. یکی دیگر از مواردی که پیش از خرید پارکت به آن توجه شود مقاومت لایه رویی پارکت لمینت در مقابل رفت و آمد و یا به اصطلاح مقاومت در مقابل سایش است. استاندارد سایش سطح پارکت لمینت در سه استاندارد AC3 و AC4 و AC5 در بازار موجود است. هر چه عدد استاندارد بالاتر باشد سطح پارکت لمینت در مقابل خراشیدگی و سایش مقاومتر است. پیش از نصب پارکت لمینت توجه به دو نکته اصلی استاندارد سایش سطح و همچنین کیفیت کلیک پارکت بسیار مهم است. یکی از مسائلی که برخی از خریداران پیش از خرید انواع پارکت لمینت به آن توجه میکند فقط بحث قیمت است اما توجه به این مسئله که کیفیت پارکت در مقابل آسیب دیدگی پس از مدتی دچار آسیب میشود تمامی هزینه ها از جمله هزینه نصب پارکت لمینت از بین میرود. توصیه ما استفاده از پارکت لمینت دارای نشان استاندارد و همچنین دارای گارانتی است. پارکت آرتا با برند ARTA CLIC یکی از قدیمی ترین و مطرح ترین تولید کنندگان پارکت در ایران است که دارای نشان ملی استاندارد ایران و دارای 10 سال گارانتی گروه صنعتی آرتا است. پارکت آرتا در حدود 20 سال است که با تولید انواع پارکت لمینت استاندارد سهم عمده ای در تولید و فروش پارکت در ایران داشته است. همچنین تولیدات گروه صنعتی آرتا شامل انواع ورق MDF یکی از بزرگترین تولید کنندگان ورق ام دی اف در سطح کشور است. کیفیت بالای کلیک این پارکت در زمان نصب پارکت لمینت آرتا و همچنین استاندارد سطح سایش AC4 و AC5 یکی از بهترین انتخاب ها برای خرید در بازار است. هزینه نصب پارکت آرتا نیز با توجه به تعرفه آن در بازار بسیار مناسب و به صرفه است. نصب پارکت آرتا به راحتی و به سهولت انجام میشود و با توجه به کیفیت بالای کلیک و همچنین جنس مغزه HDF به خریداران محترم توصیه میشود. پارکت آرتا با قیمت مناسب و رقابتی و به صرفه یکی از پرفروشترین انواع لمینت در بازار ایران است. فروشگاه ساختمانی صاد به عنوان یکی از فروشندگان اصلی پارکت آرتا با سابقه ای درخشان در خدمت مشتریان محترم است.

نصب پارکت لمینت

آماده سازی قبل از نصب پارکت لمینت

آماده سازی قبل از نصب پارکت لمینت و پس از خرید آن باید نسبت به آماده سازی سطحی که محل نصب است بپردازیم. پارکت باید در محلی مسطح و همچنین به دور از هرگونه پستی و بلندی نصب شود. چنانچه زیر محل نصب سرامیک و یا موزاییک باشد با توجه به مسطح بودن سطح یکی از بهترین انواع زیرکار جهت نصب انواع پارکت لمینت است. اما در شرایطی که کف سیمانی و بتنی باشد و پستی و بلندی روی سطح وجود داشته باشد باید قبل از نصب اقدام به سیمان کاری و مسطح سازی کف اقدام شود. همچنین این نکته را باید در نظر گرفت چنانچه لایه زیرین محل نصب نیاز به آماده سازی و سیمان کاری اضافی داشته باشد این مسئله منجر به افزایش هزینه نصب پارکت لمینت خواهد شد. به بیانی دیگر در اینگونه موارد هزینه نصب شامل دو هزینه جداگانه اصلاح و آماده سازی زیرکار و هزینه نصب پارکت به صورت جداگانه خواهد شد.

جهت آماده سازی لایه زیرین نیاز به نرمه کشی سیمان و یا نرمه کشی توسط پودر مخصوص مسطح سازی سطح است که هزینه آن جداگانه محاسبه خواهد شد. در شرایطی که لایه زیرین محل نصب کاملاً مسطح نباشد حتی در صورت خرید بهترین پارکت لمینت موجود در بازار ایران و نصب آن انتهای کار خوشایند نخواهد بود. در صورتی که زیرکار کفپوش سنگ باشد با توجه به مسطح بودن سطح میتوان پارکت را به طور مستقیم بر روی سطح نصب کرد. پیش از نصب پارکت لمینت یک لایه فوم 2 میلیمتری بر روی سطح قرار میگیرد که این لایه به دو دلیل مورد استفاده قرار میگیرد. اول اینکه لایه فوم از آسیب دیدگی پارکت در اثر فشار جلوگیری میکند و دوم اینکه این لایه از عبور صدا به طبقات پایین ساختمان جلوگیری میکند از این نظر به آن فوم سایلنت 2 میلیمتری گفته میشود. البته فوم سایلنت در انواع ضخامت ها در بازار موجود است که توصیه میشود از نوع 2 میلیمتری و استاندارد آن استفاده شود. یکی از بهترین انواع پارک لمینت در بازار ایران پارکت امباس آرتا است. پارکت امباس آرتا با برند EMBOSS دارای استاندارد سایش سطح AC5 است و از این رو در مقابل هرگونه آسیب دیدگی و سایش بسیار مقاوم است. پارکت امباس آرتا EMBOSS به دلیل کلیک قوی و همچنین لایه رویی مقاوم یکی از پرفروشترین انواع پارکت لمینت در بازار ایران است.پارکت امباس محصولی از گروه صنعتی آرتا و یکی از با کیفیت ترین انواع پارکت لمینت در بازار ایران است. با توجه به اینکه هسته پارکت امباس از نوع HDF و بسیار مقاوم است برخی از نصابان در مقایسه با سایر برندهای موجود در بازار ایران هزینه نصب پارکت لمینت را بیشتر قیمت گذاری میکند. در اصطلاح نصاب پارکت برای برش پارکت امباس نیاز به اره کاری بیشتری دارد که این مسئله سرعت نصب را کاهش میدهد. با توجه به اینکه نصاب در طول یک روز متراژ کمتری میتواند کار کند از این رو هزینه نصب اندکی بالاتر خواهد بود. البته باید این نکته را در نظر داشت که درست است هزینه نصب پارکت لمبنت امباس در مقایسه با سایر برندها اندکی بالاتر است اما مقتومت هسته آن بسیار بالا است. پیش از نصب پارکت لمینت امباس نیز توصیه میشود از لایه فوم 2 میلیمتری سایلنت استفاده شود زیرا هم منجر به افزایش طول عمر پارکت میگردد و هم اینکه از انتقال صدا به طبقات پایینتر جلوگیری میکند. فوم سایلنت 2 میلیمتری در حین آماده سازی قبل از نصب بر روی زمین پهن میشود و پارکت بر روی آن نصب میشود. همچنین فروش فم سایلنت پارکت لمینت به صورت توپی و با عرض 1.5 متری و طول دلخواه متناسب با متراژ پارکت انجام میشود. فروشگاه ساختمانی صاد در زمینه فروش پارکت امباس و فوم 2 میلیمتری استاندارد در خدمت مشتریان محترم است.

نصب لمینت

نحوه نصب پارکت لمینت

پس از آماده سازی سطح و شروع نصب پارکت لمینت ابتدا فوم سایلنت 2 میلیمتری را بر روی سطح زمین پهن میشود. با توجه به اینکه عرض فوم 1.5 میلیمتر است جهت پهن کردن فوم سایلنت باید به گونه ای باشد که کمترین میزان برش و پرتی به دست آید. معمولاً توصیه میشود که فوم در جهت طول اتاق پهن شود تا برش فوم سایلنت به حداقل برسد. با توجه به اینکه عرض فوم سایلنت 1.5 میلیمتر است و فروش آن به صورت توپی میباشد توصیه میشود که فوم در جهت طولی اتاق پهن شود. اجرا و نصب فوم سایلنت پیش از اجرا و نصب کفپوش ساختمانی باعث افزایش طول عمر کفپوش پارکت لمینت میشود. با توجه به اینکه فشار ناشی از اثاث منزل و همچنین رفت و آمد ممکن است به کلیک پارکت فشار وارد کند و منجر به آسیب آن شود. از این رو استفاده از فوم سایلنت در نقش ضربه گیر وظیفه حفاظت از پارکت و کلیک آن را نیز به عهده دارد. همچنین در صورت رفت و آمد ساکنین بر روی سطح کفپوش از انتقال صدای آن به دیگر طبقات نیز جلوگیری میکند. اجرای فوم سایلنت منجر به اضافه هزینه نصب پارکت لمینت نخواهد شد و هزینه دریافتی از طرف نصاب شامل مجموع هزینه نصب فوم سایلنت و نصب پارکت خواهد بود.

معمولاً جهت نصب پارکت لمینت نیز در جهت طولی اتاق در نظر گرفته میشود. به صورت کلی انواع پارکت لمینت در بازار ایران در دو نوع اصلی پارکت جناغی و پارکت تایلی دسته بندی میشود. هزینه نصب پارکت تایلی در مقایسه با هزینه نصب پارکت لمینت جناغی بسیار کمتر است زیرا سرعت اجرای آن بسیار بالاتر است. برای نصب پارکت جناغی باید مرکز اتاق را به عنوان نقطه شروع در نظر گرفت در حالی که برای نصب پارکت تایلی نقطه شروع از دیوار اتاق در نظر گرفته میشود. رعایت این مسئله در طراحی داخلی ساختمان بسیار حائز اهمیت است. در زمان طراحی داخلی با توجه به نظر طراح و همچنین هزینه و بودجه اقدام به خرید پارکت مورد نظر کنید. به عنوان مثال در طراحی دکوراسیون اداری معمولاً از پارکت لمینت تایلی استفاده میشود در حالی که در طراحی دکوراسیون منزل میتوان از هر دو نوع تایلی و یا جناغی استفاده کرد. پارکت جناغی به دلیل تفاوت در نوع کلیک آن با پارکت تایلی و همچنین سختی نصب آن هزینه نصب بالاتری دارد. پارکت ایزوفام که یکی از قدیمی ترین و معتبرترین تولیدکنندگان پارکت لمینت در بازار ایران است. با توجه به اینکه عرض پارکت ایزوفام 19 سانتیمتر است و طول آن 120 سانتیمتر است توصیه میشود که پارکت ایزوفام را در جهت طولی و به موازات طول اتاق نصب شود.

همچنین توصیه میشود که پارکت به صورت شطرنجی چیده شود به این معنا که دو درز طولی آن در یک راستا قرار نگیرند و با فاصله حداقل 30 سانتیمتر از یکدیگر قرار گیرند. دلیل این کار نیز جلوگیری از همسانی انبساط و انقباض پارکت است که به مرور زمان منجر به باز شدن درز طولی از یکدیگر میشود. همچنین پیش از نصب پارکت ایزوفام توصیه میشود که بسته های پارکت حداقل 48 ساعت در محیط بماند تا پارکت با اتاق هم دما شود. همچنین توصیه میشود بسته های پارکت به صورت افقی روی یکدیگر قرار بگیرد و از قراردادن بسته های پارکت به صورت عمودی و یا تکیه دادن آن به دیوار اجتناب شود. تکیه دادن بسته پارکت به صورت افقی به دیوار منجر به تاب افتادن آن میشود که این مسئله در زمان نصب پارکت لمینت از کلیک شدن پارکت ها به یکدیگر جلوگیری میشود. تاب افتادن در پارکت منجر به نصب غیر اصولی ان میشود لذا توصیه میشود از قراردادن بسته پارکت به صورت افقی پیش از نصب جلوگیری شود. برش تایل پارکت به وسیله اره مستقیم انجام میشود و برای برش نباید از اره دیسکی استفاده شود. اره دیسکی فقط برای نصب قرنیز کاربرد دارد. برای نصب قرنیز در دیوارهای کنج معمولاً از روش فارسی بر استفاده میشود که فارسی بر کردن لبه انتهایی قرنیز با استفاده از اره دیسکی صورت میگیرد. همچنین با توجه به اینکه در فرآیند نصب انواع پارکت لمینت از هیچگونه چسب و میخی استفاده نمیشود و تنها در نصب قرنیز از چسب و میخ استفاده میشود پس از نصب میتوان در هر زمان اقدام به جمع آوری بدون آسیب به کف قبلی کرد.

نصب پارکت لمینت

نگهداری پس از نصب پارکت لمینت

پس از نصب پارکت لمینت باید به این نکته دقت کرد که انواع پارکت لمینت از مغزه HDF تولید شده است. به عنوان مثال پارکت بلا کلیک با برند BELLA CLIC که یکی از با کیفیت ترین انواع پارکت در بازار ایران است دارای مغزه HDF وارداتی و روکش و رنگ وارداتی است. اما باید به این نکته دقت کرد که پارکت بلا کلیک در مقابل آب حساس است و اصولاً هیچکدام از انواع پارکت لمینت موجود در بازار در مقابل آب 100 مقاوم نیست. از این رو جهت تمیز کردن سطح پارکت بلا کلیک میتوان از دستمال نمدار استفاده کرد. در صورتی که سطح پارکت گرد خاک داشته باشد ابتدا با انواع جارو سطح پارکت بلا کلیک را تمیز کنید و سپس با استفاده از دستمال نمدار رویه آن را تمیز کرد. استفاده از آب به صورت مستقیم بر روی سطح پارکت منجر به برآمدگی سطحی آن میشود که پس از مدتی می‌بایست نسبت به تعویض پارکت و مجدداً نصب پارکت لمینت اقدام کرد. همچنین با توجه به اینکه کلیک پارکت بلا کلیک پارافین خورده است از نفوذ آب به هسته HDF جلوگیری میکند اما باید توجه داشت که هیچ نوع پارکت در مقابل آب 100 درصد مقاوم نیست و در صورتی که پارکت خراب شود نسب به خرید پارکت و هزینه نصب پارکت دوباره باید اقدام شود. این مسئله منجر به خسارت مالی به صاحبخانه خواهد شد. فروشگاه ساختمانی صاد با فروش انواع پارکت لمینت ایرانی و وارداتی یکی از کاملترین مجموعه های فروش پارکت در سطح کشور است که با قیمت مناسب و همچنین پارکت دارای گارانتی اقدام به فروش انواع پارکت و ارسال آن به سراسر کشور میکند. در صورت تمایل میتوانید انواع مشخصات پارکت لمینت را در بخش فروشگاه سایت مشاهده کنید.

لیست قیمت پارکت لمینت

قیمت پارکت لمینت بر اساس هر متر مربع درج شده است

  • قیمت پارکت لمینت آرتا 415,000 تومان
  • قیمت پارکت لمینت امباس 546,000 تومان
  • قیمت پارکت لمینت ایزوفام 111,111 تومان
  • قیمت پارکت لمینت بلا کلیک 370,000 تومان
  • قیمت پارکت لمینت مونتکس 570,000 تومان
  • قیمت پارکت لمینت استارلند 111,111 تومان
  • قیمت پارکت لمینت یشیل 460,000 تومان
  • قیمت پارکت لمینت رولکس 111,111 تومان
  • قیمت پارکت لمینت اوک وود 111,111 تومان
  • قیمت پارکت لمینت گرین لایف 539,000 تومان
  • قیمت پارکت لمینت گرین جناغی 639,000 تومان
سوالات متداول نصب پارکت لمینت
پرسش و پاسخ نصب پارکت لمینت
تعداد پرسش و پاسخ : 9

9 پاسخ

  1. با سلام خدمت آقای مهندس صادقی از اهواز مزاحم میشم من در تاریخ 22 آذر از فروشگاه ساختمانی در شهر اهواز پارکت لمینت آرتا خریداری کردم و کف سالن ما سیمانی هست و قبل از اینکه پارکتها رو نصب کنن در حضور مدیر و نصاب به آنها پیشنهاد زیر سازی دادم که متاسفانه با قراردادن فوم 1 سانت و 2 میل با عجله شروع به نصب کردن ولی متاسفانه با مشکل بسیار بزرگی روبرو شدیم بعد از کلی بحث و مشاجره پارکتها را جمع کردن و الان هم زیر سازی شده ولی باز هم من شک دارم درست بشه. نظر شما برای ما با ارزش است. ممنون از شما محمود نانا

    1. سلام.. توصیه میشود که قبل از نصب پارکت لمینت زیرسازی انجام شود و پارکت لمینت بر روی سطح صاف و بدون پستی بلندی نصب شود. در صورتی که زیرسازی به درستی انجام نشود و سطح زیر پارکت لمینت تراز نباشد حالت فنری پیدا خواهد کرد. این حالت فنری پارکت لمینت به دلیل ناترازی زیرسازی است. فوم 2 میلیمتری میتواند ناترازی حداکثر تا 2 میلیمتر را اصلاح کند و در صورتی که ناترازی بیشتر از 2 میلیمتر باشد پارکت لمینت حالت فنری پیدا میکند. اگر زیرسازی با ملات سیمانی و به درستی صورت گیرد و از فوم 2 میلیمتری استاندارد استفاده شود احتمالاٌ نصب پارکت لمینت به درستی انجام خواهد شد. در صورتی که نیاز به مشاوره بیشتر دارید لطفاً از طریق پیامرسان واتساپ، روبیکا یا ایتا با شماره 09121022495 مهندس صادقی در تماس باشید.

  2. با سلام خدمت آقای مهندس صادقی از اهواز مزاحم میشم من در تاریخ 22 آذر از فروشگاه ساختمانی در اهواز پارکت لمینت آرتا خریداری کردم و کف سالن ما سیمانی هست و قبل از اینکه پارکتها رو نصب کنن در حضور مدیر و نصاب به آنها پیشنهاد زیر سازی دادم که متاسفانه با قراردادن فوم 1 سانت و 2 میل با عجله شروع به نصب کردن ولی متاسفانه با مشکل بسیار بزرگی روبرو شدیم بعداز کلی بحث و مشاجره پارکتها را جمع کردن و الان هم زیر سازی شده ولی باز هم من شک دارم درست بشه. نظر شما برای ما با ارزش است. ممنون از شما محمود نانا

  3. سلام مهندس لیست قیمت کامل پارکت لمینت را چطور میتوانم داشته باشم. لطفاً بنده را راهنمایی کنید

    1. سلام.. در حال حاضر در سایت فروشگاه ساختمانی صاد و در بخش منوی سایت ( دسته بندی کالا )، در بخش پارکت لمینت در کالای ساختمانی میتوانید قیمت به روز انواع پارکت را مشاهده کنید. بالغ بر 10 برند برتر پارکت لمینت همراه با مشخصات و قیمت در سایت موجود است. برای دریافت لیست قیمت پارکت لمینت و برند های موجود و دریافت مشخصات فنی و طرح و رنگ پارکت لمینت و مشاوره بیشتر و همچنین کسب اطلاعات فنی از طریق پیامرسان واتساپ، روبیکا و یا ایتا با شماره 09121022495 مهندس صادقی در تماس باشید.

  4. سلام پارکت لمینت ضد آب است؟
    برای آشپزخانه میشود از پارکت لمینت نصب کرد؟

    1. سلام.. پارکت لمینت استاندارد در مقابل آب و رطوبت تا حدودی مقاوم است. به عنوان مثال چنانچه مقداری آب بر روی پارکت لمینت ریخته شود و سریعاٌ پاک شود به پارکت آسیبی وارد نمیشود. اما در صورتی که آب به مقدار زیادی بر روی ریخته شود و بیشتر از 24 ساعت از آن گذشته باشد احتمال پوسیدگی هسته HDF پارکت لمینت هست. در صورتی که در کف آشپزخانه از کف شور استفاده شده است و نیاز به شستشو کف آشپزخانه دارید توصیه میشود به جای نصب پارکت لمینت از کفپوش پی وی سی که کاملاً ضد آب است استفاده کنید. در صورت تمایل به مشاوره بیشتر لطفاٌ از طریق شماره های دفتر با ما در تماس باشید. همچنین در صورت تمایل به خرید و نصب پارکت لمینت متراژ مورد نیاز خود را از طریق واتساپ، روبیکا یا ایتا به شماره 09121022495 مهندس صادقی ارسال کنید.

  5. سلام آقای صادقی هزینه نصب پارکت لمینت در حال حاضر متری چند تومان است. بنده از چند نفر پرسیدم خیلی قیمت نصب با هم تفاوت داشت لطفاً بنده را راهنمایی کنید

    1. سلام.. قیمت نصب پارکت لمینت با توجه به جنس مغزه HDF پارکت لمینت ممکن است اندکی تفاوت پیدا کند. اما قیمت نصب پارکت لمینت مطابق با عرف بازار است. البته هزینه نصب پارکت لمینت برای کارهای کوچکتر از 30 متر معمولاً به صورت توافقی بین نصاب و خریدار صورت میگیرد. اما برای نصب پارکت لمینت ببیشتر از 30 متر معمولاً قیمت به صورت متر مربعی تعیین میشود. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر لطفاٌ از طریق شماره های دفتر با ما در تماس باشید. همچنین در صورت تمایل به خرید متراژ پارکت لمینت را از طریق واتساپ، روبیکا یا ایتا به شماره 09121022495 مهندس صادقی ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *