دارای نماد اعتماد وزارت صمت

44287287 – 44287244 – 09121022495 مهندس صادقی

تولید، تامین و پخش کالا و مصالح ساختمانی

سیمان چیست؟ کاربرد سیمان و فروش سیمان پرتلند

سیمان چیست و چه کاربردی دارد - فروش سیمان پرتلند تیپ 2 و پوزولانی از درب کارخانه و به قیمت عمده

بروزرسانی مطلب در
مهندس صادقی

مدیرعامل شرکت ساختمانی صاد
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مطالب مقاله سیمان

سیمان چیست؟

سیمان پرتلند یا Portland Cement از پر کاربرد ترین انواع مصالح ساختمانی در ایران است که برای تولید بتن و ساخت ملات ماسه سیمان و ساخت دوغاب سیمانی کاربرد دارد. سیمان پرتلند نخستین بار در سال 1824 میلادی توسط ژوزف اسپین معمار اهل انگلستان سیمان را از اصلاح آهک تولید کرد و به دلیل تشابه رنگی آن با رنگ خاک جزیره پرتلند انگلستان اسم آن را سیمان پرتلند گذاشت. پرتلند Portland نام یک جزیره در جنوب غربی انگلستان است. سیمان پرتلند در کارخانه از مخلوط آهک و خاک رس در کوره دوار و در درجه حرارت بالا تولید میشود. در حین چرخش دیگ مخصوص به آن مقدار کمی گچ اضافه میشود و در حرارت بالا کلوخه ای به دست می آید که به آن اصطلاحاً کلینکر سیمان پرتلند Cement Clinker گفته میشود. کلینکر در تولید سیمان پرتلند به کلوخه هایی با قطر 2.5 تا 3 سانتیمتر گفته میشود که پس از آسیاب در دستگاه مخصوص به پودر نرمی تبدیل میشود که به آن سیمان پرتلند میگویند. زمانی که سیمان پرتلند در مجاورت آب قرار میگیرد واکنش شیمیایی به نام هیدراتاسیون صورت میگیرد که در نتیجه چسبندگی بالای آن تمامی مواد را به یکدیگر متصل میکند و این اتصال بسیار سخت و از نظر استحکام بسیار قوی میباشد. در تولید ملات ماسه و سیمان و یا ساخت بتن استفاده از انواع سیمان پرتلند کاربرد دارد. البته یکی از نکاتی که در زمان ساخت ملات یا بتن به آن باید توجه کرد تناسب محل کاربری و تیپ سیمان پرتلند مصرفی است.

قیمت سیمان پرتلند

واکنش هیدراتاسیون از نوع واکنش شیمیایی گرما زا است به این معنی که پس از مخلوط سیمان پرتلند و آب در اثر واکنش شیمیایی گرما آزاد میشود. به عنوان مثال پس از بتن ریزی در شرایطی که ضخامت دیوار بیشتر از 20 سانتیمتر باشد حتی بعد از گذشت 24 ساعت پس از باز کردن قالب ها هنوز گرمای بتن قابل حس کردن است. با توجه به مواد شیمیایی به کار رفته در تولید سیمان پرتلند انواع مختلف و با توجه به کاربری متفاوت در کارخانه ها تولید میشود که محصول به دست آمده سیمان پرتلند Portland Cement نامگذاری میشود. سیمان پرتلند به دلیل کاربرد فراوانی که در صنعت ساختمان دارد میتوان به عنوان پر مصرف ترین مصالح نامگذاری کرد. از سیمان پرتلند در تولید بلوک ساختمانی، بتن، ملات ماسه سیمان استفاده میشود. یکی از مواردی که پیش از کار با انواع سیمان پرتلند باید به آن دقت شود این است که تیپ سیمان پرتلند مصرفی باید متناسب با محل کاربرد ان انتخاب شود. به عنوان مثال سیمان تیپ 2 که بیشترین مصرف را صنعت ساختمان ایران دارد برای ساخت و تولید انواع بتن آماده استفاده میشود. همچنین استفاده از سیمان پرتلند تیپ 1 مطابق با آیین نامه های ساختمانی مجاز نیست.

انواع سیمان پرتلند

فرمول شیمیایی سیمان پرتلند و ترکیبات سیمان پرتلند

در تولید سیمان پرتلند از 4 ترکیب شیمیایی اصلی استفاده میشود. متناسب با نوع و کاربرد سیمان پرتلند از هر کدام از این 4 ترکیب شیمیایی از مقدار معینی در فرمول تولید سیمان پرتلند استفاده میشود. همچنین در صورتی که ویژگی خاصی مانند ضد سولفات بودن سیمان پرتلند مد نظر باشد برخی از افزودنی های دیگر برای مقاومت سیمان پرتلند تولیدی استفاده میشود. مطابق با استاندارد ASTM آمریکا در فرمول شیمیایی سیمان پرتلند از تری کلسیم سیلیکات با فرمول شیمیایی C3S مابین 20 تا 75 درصد، دی کلسیم سیلیکات با فرمول شیمیایی C2S مابین 15 تا 46 درصد، تری کلسیم سیلیکات با فرمول شیمیایی C3A مابین 4 تا 13 درصد و تترا کلسیم آلومینوفریت با فرمول شیمیایی C4AF مابین 8 تا 12 درصد استفاده میشود. در ترکیب فرمول شیمیایی سیمان پرتلند از اکسید گوگرد به جای سنگ گچ به منظور تولید سولفو فریت کلسیم به منظور تسهیل فرآیند هیدراتاسیون سیمان میشود. اکسید کلسیم اصلی ترین ترکیب شیمیایی مورد استفاده در تولید سیمان پرتلند است که معمولاً بین 60 تا 70 درصد از فرمول شیمیایی سیمان پرتلند را تشکیل میدهد.

خرید سیمان پرتلند

از دیگر ترکیبات شیمیایی اصلی سیمان پرتلند میتوان به انواع اکسید سلیسیم، اکسید آلومین و اکسید آهن اشاره کرد. ترکیبات شیمیایی سیمان پرتلند در کوره دوار با یکدیگر به خوبی مخلوط میشوند و از ترکیب آنها با یکدیگر یک ترکیب پایدار و جدیدی حاصل میگردد. پس از ترکیب این مخلوط در کوره و در هنگام خنک شدن آن برخی از انواع بلور تشکیل میشود که این دانه های بلوری دارای خواص چسبندگی دیگری است. در کنار اکسیدهای اصلی در ترکیبات سیمان پرتلند از انواع دیگر اکسیدهای فرعی نظیر اکسید پتاسیم و اکسید سدیم با خاصیت قلیایی استفاده میشود. این اکسیدهای قلیایی با مصالح داخل بتن ترکیب میشود و منجر به خرابی بتن و کاهش مقاومت بتن میگردد. یکی از مسائلی که در زمان تولید باید به آن توجه کرد مقدار اکسیدهای قلیایی در فرمول شیمیایی سیمان پرتلند است. در صورتی که بتن تولیدی با این نوع سیمان پرتلند بیش از حد مجاز باشد مقاومت بتن کاهش پیدا میکند. به عنوان مثال در بتن ریزی و اجرای سقف تیرچه بلوک چنانچه از این نوع سیمان پرتلند شود به دلیل کاهش مقاومت بتن مشکلات جدی پیش خواهد آمد. سولفات کلسیم به میزان 3 درصد وزنی در ترکیبات سیمان پرتلند استفاده میشود. در صورتی که سولفات کلسیم با تری آلومینات کلسیم ترکیب شود در زمان ساخت ملات یا بتن و در تماس آب و سیمان پرتلند منجر به افزایش حجم ملات میشود. پس از خشک شدن بتن و یا ملات با از دست رفتن آب ترکیب ترک های میکروسکوپی تولید میشود که وجود این ترک ها منجر به کاهش شدید مقاومت بتن میگردد.

فرمول و ترکیبات شیمیایی سیمان پرتلند

خواص مواد تشکیل دهنده سیمان

سیمان پرتلند از 8 ماده اصلی تشکیل میشود. مواد اولیه سیمان شامل آهک، آلومینا، مگنزیا، سیلیکا، سولفات کلسیم، اکسید آهن، آلکالین و سولفور تری اکسید است. میزان مصرف هر کدام از مواد اولیه سیمان و همچنین افزودنی های آن بر خواص آن تاثیر میگذارد. با توجه به محل مصرف سیمان و کاربری آن و با اضافه کردن افزودنی های مختلف میتوان خواص سیمان را تغییر داد. به طور متوسط آهک در حدود 60 درصد از مواد اولیه سیمان را تشکیل میدهد. همچنین سیلیکا در حدود 17 درصد، آلومینا 3 درصد، مگنزیا 1 درصد، اکسید آهن 0.5 درصد، سولفات کلسیم 0.5 درصد، سولفور تری اکسید 1 درصد و آلکالین 0.5 درصد از سیمان را به طور متوسط تشکیل میدهد. در زیر به تفضیل در مورد نقش هر کدام از مواد اولیه در خواص سیمان توضیح داده خواهد شد.

خواص آهک در سیمان : کلسیم هیدروکسید یا کلسیم اکسید که به عنوان آهک شناخته میشود تقریباً در حدود 60 تا 70 درصد از سیمان را تشکیل میدهد. مصرف دقیق و به اندازه آهک در سیمان از مهمترین بخش های تولید سیمان است. مصرف بیش از حد آهک در سیمان منجر به تورم بیش از حد سیمان میشود در حال که مصرف کم آهک در تولید سیمان نیز منجر به کاهش مقاومت و کاهش زمان گیرش خواهد شد.

خواص آلومینا در سیمان : اکسید آلومینیوم یا آلومینا مهمترین نقش را در زمان گیرش سیمان و همچنین دمای تشکیل کلینکر دارد. همچنین باید در نظر داشت که مصرف بیش از حد آلومینا در سیمان منجر به کاهش استحکام آن خواهد شد.

خواص اکسید آهن در سیمان : وجود اکسید آهن در سیمان منجر به رنگی شدن آن میشود. وجود اکسید آهن به عنوان کمک ذوب در تولید سیمان محسوب میشود. در دمای بالای کوره تولید سیمان اکسید آهن در ترکیب آلومینیوم و کلسیم منجر به تولید تری کلسیم آلومینو فریت میشود. وجود این ماده منجر به افزایش استحکام و مقاومت سیمان میشود.

خواص سیلیکا در سیمان : سیلیکا یا سیلیسیم دی اکسید از اصلی ترین مواد اولیه در ترکیب سیمان است. استحکام سیمان از سیلیکا و ترکیب سیلیکات دی کلسیم و تری کلسیم به دست می آید.

خواص مگنزیا در سیمان : مگنزیا یا اکسید منیزیم منجر به افزایش مقاومت و استحکام سیمان میشود. البته مصرف بیش از حد مگنزیا در سیمان اثر معکوس دارد و منجر به کاهش مقاومت سیمان میشود.

خواص آکالین در سیمان : وجود آلکالن ها یا نمک های قلیا منجر به کاهش نفوذ پذیری سیمان میشود. یکی از مواردی که در تولید سیمان در نظر گرفته میشود این است که مصرف بیش از حد آلکالین در سیمان منجر به شوره زدن ملات ماسه و سیمان میشود.

خواص سولفور تری اکسید در سیمان : وجود سولفور تری اکسید در سیمان از حملات خورندگی سولفور بر سیمان موثر است و همچنین اثرات جمع شوندگی سیمان را کاهش میدهد. استفاده بیش از 2 درصد از سولفور تری اکسید در سیمان مقاومت آن را کاهش میدهد.

خواص سولفات کلسیم در سیمان : سولفات کلسیم غیر بلوری یا سنگ گچ که به عنوان ژیپس نیز شناخته میشود بر روی کاهش زمان گیرش سیمان موثر است. سولفات کلسیم به مقدار کم در سیمان مصرف میشود و مصرف بیش از حد آن منجر به کاهش شدید مقاومت سیمان میشود.

مراحل تولید سیمان پرتلند

مراحل تولید سیمان در کارخانه

سیمان در کارخانه در 6 مرحله اصلی به شرح زیر تولید میشود :

1– استخراج مواد اولیه از معدن : مواد اولیه تولید سیمان شامل سنگ آهک، سیلیسیم، آهن و آلومینیوم است که پس از استخراج از معدن توسط دستگاه سنگ شکن به قطعات 15 سانتیمتری تبدیل میشوند. در مرحله دوم دستگاه سنگ شکن مواد اولیه خرد شده و در حدود 5 سانتیمتر تبدیل میشود.

2- آسیاب کردن مواد اولیه و مخلوط کردن آن : پس از وزن کردن مواد اولیه سیمان و مخلوط کردن آن مرحله آسیاب مواد اولیه با استفاده از آسیاب مخصوص انجام میشود. حین وزن کردن و مخلوط مواد اولیه عملیات خشک کردن مخلوط آهک و خاک رس و کاهش رطوبت آن به زیر 1 درصد صورت میگیرد.

3- حرارت دهی مخلوط مواد اولیه : مواد اولیه سیمان پس از انتقال به سیلیکون توسط گازهای داغ حاصل از کوره حرارت داده میشود. هدف از حرارت دهی اولیه کاهش مصرف انرژی است. پس از این مرحله اکسیدهای لازم تولید میشود و مخلوط مواد اولیه سیمان آماده پخت در کوره میشود.

4- پخت مواد اولیه و تشکیل کلینکر سیمان : مهمترین مرحله تولید سیمان محصولی به نام کلینکر سیمان است. کلینکر سیمان از ترکیب کلسیم و سیلیسیم دی اکسید به دست می آید. فرآیند تولید کلینکر را میتوان در 8 مرحله به شرح زیر خلاصه کرد : 1- تبخیر آب آزاد. 2- تبخیر آب موجود در ترکیبات رسی. 3- تبدیل کربنات کلسیم به اکسید کلسیم طی فرآیند کلسیناسیون. 4- تشکیل دی کلسیم سیلیکات بر اثر واکنش با سیلیسیوم. 5- تشکیل فاز مایع  بر اثر واکنش با آلومینیوم و ترکیبات دارای آهن. 6- تشکیل دانه‌های کلینکر. 7- تبخیر مواد فرار مانند سدیم، پتاسیم، کلریدها و سولفات‌ها. 8- تشکیل تری کلسیم سیلیکات بر اثر واکنش اضافی با دی کلسیم سیلیکات.

5- خنک کردن و آسیاب کلینکر سیمان : دمای کلینکر سیمان خروجی از کوره 2000 درجه سانتیگراد است که پس از خروج از کوره در مجاورت هوای آزاد به سرعت کاهش دما میدهد. در این مرحله افزودنی های لازم به کلینکر سیمان اضافه میشود. سولفات کلسیم یا گچ به منظور افزایش زمان گیرش سیمان در این مرحله به مخلوط کلینکر اضافه میشود. مواد دیگری نظیر تری اتانول آمین نیز به منظور بهتر آسیاب شدن بهتر کلینکر و جلوگیری از گلوله شدن آن مورد استفاده قرار میگیرد. سپس مخلوط مورد نظر به آسیاب نهایی منتقل میشود و در حد امکان با استفاده از آسیاب پودر میشود.

6- بسته بندی و فروش سیمان : پودر سیمان به سیلوهای مخصوص منقل میشود و به دو صورت فله و یا کیسه ای آماده فروش میشود. معمولاً سیمان خاکستری در بسته بندی 50 کیلوگرمی بسته بندی میشود و سیمان فله نیز با استفاده از بونکر به محل پروژه های ساختمانی منتقل میشود. ظرفیت هر بونکر سیمان 24 تن است و معمولاً کارخانه های تولید بلوک سیمانی و تولید بتن آماده سیمان را به صورت بونکری و فله خریداری میکنند.

کلینکر سیمان پرتلند

انواع تیپ سیمان پرتلند

مطابق با استاندارد ملی ایران و همچنین استاندارد ASTM و استاندارد AASHTO آمریکا سیمان پرتلند در کارخانه به 5 تیپ اصلی تقسیم میشوند :

1- سیمان پرتلند معمولی تیپ 1 : سیمان پرتلند تیپ 1 که به عنوان سیمان پرتلند معمولی شناخته میشود در واقع اولین نوع سیمان پرتلند تولید شده در کارخانه است. با افزودن برخی از مواد اولیه و همچنین افزودنی های خاص میتوان سیمان پرتلند تیپ 1 را اصلاح کرد.

2- سیمان پرتلند اصلاح شده تیپ 2 : سیمان پرتلند تیپ 2 در واقع نوع اصلاح شده سیمان پرتلند تیپ 1 است. سیمان پرتلند تیپ 2 دارای حرارت هیدراتاسیون کمتری است از این رو در زمان خشک شدن بتن ترک های ناشی از حرارت هیدراتاسیون کمتر خواهد بود. سیمان پرتلند تیپ 2 به دلیل مصرف بیشتر در ساختمان و صنعت در کارخانه های ایران بیشترین تولید را دارد. به عنوان کارخانه سیمان شاهرود به عنوان یکی از تولیدکنندگان سیمان در ایران سیمان شاهرود تیپ 2 را در مقایسه با سایر تولیدات خود در اولویت قرار داده است. همچنین سیمان تیپ 2 پرتلند در مقابل یون کلر مقاومت بیشتری دارد اما مقاومت آن در برابر سولفات ها متوسط است.

فروش سیمان پرتلند

3- سیمان پرتلند زود سخت شونده تیپ 3 : سیمان پرتلند تیپ 3 که به عنوان سیمان پرتلند زود گیر نیز شناخته میشود دارای استحکام اولیه بالایی است. سیمان پرتلند تیپ 3 به دلیل زود گیر بودن به مقاومت اولیه با سرعت بیشتری میرسد. به عنوان مثال مقاومت اولیه 3 روزه سیمان پرتلند تیپ 3 در مقایسه با مقاومت اولیه 7 روزه سیمان پرتلند تیپ 1 تقریباً برابر است. در شرایطی که بتن ریزی در شرایط هوای سرد باشد و یا نیاز به باز کردن قالب در زمانی سریعتر از موعود در نظر باشد از تیپ 3 سیمان پرتلند استفاده میشود. البته با افزودن برخی از افزودنی های بتن تولیدی با سیمان پرتلند تیپ 2 میتوان نسبت به زود گیر کردن بتن اقدام کرد و نیازی به استفاده از سیمان پرتلند تیپ 3 نیست.

4- سیمان پرتلند با حرارت زایی کم تیپ 4 : سیمان پرتلند تیپ 4 به دلیل حرارت زایی هیدراتاسیون کم در زمان مجاورت آن با آب به سیمان کند گیر معروف است. در بتن ریزی های حجیم مانند بتن ریزی سد و یا آسفالت بتنی از سیمان پرتلند تیپ 4 استفاده میشود. با توجه به اینکه در بتن ریزی های حجیم باید گرمای ناشی از هیدراتاسیون را کاهش داد از این نوع سیمان پرتلند استفاده میشود. یکی از تولید کنندگان سیمان تیپ 4 کارخانه سیمان سپاهان اصفهان است. از سیمان سپاهان تیپ 4 در تولید بتن به منظور بتن ریزی سدهای ایران استفاده میشود. البته با افزودن برخی از افزودنی ها به بتن میتوان نسبت به کاهش حرارت هیدراتاسیون و کند گیر کردن آن اقدام کرد.

5- سیمان پرتلند ضد سولفات تیپ 5 : سیمان پرتلند تیپ 5 که به سیمان ضد سولفات معروف است در مقابل حمله سولفات ها بسیار مقاوم است. در ساخت سکوهای دریایی و نفتی و همچنین سازه های بتنی مستقر در آب به دلیل احتمال بالای حمله سولفات ها از سیمان پرتلند تیپ 5 استفاده میشود. یکی از مسائلی که در زمان کار با سیمان پرتلند تیپ 5 باید به آن دقت کرد این است که مقاومت اولیه این نوع سیمان پرتلند بسیار کمتر از انواع دیگر سیمان پرتلند حاصل میشود و از این رو در زمان باز کردن قالب بتن باید حداکثر دقت را داشت. همچنین سیمان پرتلند تیپ 2 در مقابل یون کلر آسیب پذیر است و در شرایطی که سازه در مجاورت حمله یون کلر قرار گیرد باید شرایط خاک و یا آب بررسی شود.

انواع تیپ سیمان پرتلند

کاربرد سیمان پرتلند در ساختمان

از بین 5 تیپ اصلی سیمان که در ایران نیز تولید میشوند سیمان پرتلند تیپ 2 بیشترین مصرف را برای صنعت ساختمان دارد. با توجه به اینکه سیمان پرتلند تیپ 2 اصلاح شده میباشد از این رو برای ساخت بتن و همچنین قطعات بتنی در ساختمان مناسب است. در برخی از پروژه های ساختمانی از سیمان پرتلند تیپ یک استفاده میشود که به دلیل تفاوت قیمت سیمان تیپ 2 و قیمت سیمان تیپ 1 و با توجه به بودجه ساخت این امر اتفاق می افتد. با توجه به محاسبات سازه ای و همچنین نقشه های ساختمان برای ساخت بتن باید سیمان پرتلند اصلاح شده و یا اصطلاحاً از تیپ 2 استفاده شود. قیمت سیمان تیپ 1 نسبت به قیمت سیمان پرتلند 2 پایین تر است اما باید توجه کرد که استفاده از سیمان پرتلند تیپ 1 برای ساخت قطعات بتنی مجاز نیست. فقط در شرایطی که برخی از کارهای بنایی سبک مانند کف سازی میتوان از آن استفاده کرد. از انواع میتوان به دیگر سیمان پرتلند رو باره آهن گدازی ، سیمان برقی و سیمان پرتلند پوزولانی اشاره کرد که هر کدام با توجه به مواد شیمیایی و نوع تولید آن مصارف خاص خود را دارند. سیمان پرتلند پوزولانی از آسیاب کردن نوعی خاک طبیعی و یا مصنوعی با سیمان پرتلند استفاده میشود و به دلیل ارزان بودن معمولاً به عنوان تولید بتن در پروژه ای سد سازی به علت حجم بتن ریزی بالا استفاده میشود. پوزولان متشکل از مواد سیلیس و یا سیلیس – آلومینیوم هستند که به خودی خود قابلیت چسبندگی ندارند اما در مجاورت با آهک زده در طی واکنش هیدراتاسیون میتواند خاصیت چسبندگی پیدا کند. پوزولان معمولاً مشابه با فرآیند سیمان پرتلند و در دمای معمولی محیط میتواند واکنش حرارت زا هیدراتاسیون ایجاد کند که این مسئله منجر به ایجاد خاصیت چسبندگی آن میشود.

سیمان پرتلند تهران

سیمان پرتلند سفید چیست؟

یکی دیگر از انواع سیمان پرتلند پرکاربرد در صنعت ساختمان سیمان پرتلند سفید است که به دلیل رنگ سفید آن به این اسم نامگذاری میشود. در فرآیند تولید سیمان سفید ساوه نوع کوره پخت و روش آسیاب کلینکر با سیمان پرتلند خاکستری متفاوت است و در سعی میشود که در این فرآیند از عواملی که منجر به تغییر رنگ سیمان پرتلند میشود جلوگیری به عمل آید. همچنین میزان مصرف گچ در تولید سیمان پرتلند سفید نیز نسبت به سیمان پرتلند خاکستری بیشتر است. همچنین خاصیت مقاومت در برابر رطوبت سیمان سفید پرتلند نیز نسبت به سیمان خاکستری نیز بیشتر است. با توجه به رنگ طبیعی سیمان سفید معمولاً در نمای ساختمان استفاده میشود و به دلیل رنگ پذیری و همچنین کاهش هزینه ساخت نما محبوبیت فراوانی دارد. به دلیل اینکه مخلوط سیمان پرتلند سفید و پودر سنگ شکل پذیری زیادی دارد و به راحتی میتوان آن را قالب گیری کرد در اجرای نمای رومی کاربرد فراوانی دارد. با توجه به قیمت ارزان سیمان پرتلند سفید در مقایسه با انواع دیگر مصالح نمای ساختمان و همچنین شکل پذیری اجرای نمای سیمانی محبوبیت فراوانی دارد. یکی دیگر از مصارف عمده سیمان پرتلند سفید در صنعت ساختمان استفاده از آن در تولید بلوک AAC است. بلوک AAC بلوک هوادار بتنی اتوکلاو شده است که با نام بلوک هبلکس در ایران شناخته میشود. بلوک هبلکس یا بلوک AAC از ترکیب سیمان پرتلند سفید و آهک و همچنین پودر سیلیس در تونل اتوکلاو مخصوص تولید میشود. از دیگر موارد استفاده سیمان پرتلند سفید در نصب انواع کاشی و سرامیک است. با توجه به اینکه مقاومت در برابر آب سیمان پرتلند سفید در مقایسه با سیمان پرتلند تیپ 2 بیشتر است از این رو برای بندکشی پس از نصب سرامیک، کاشی و یا سنگ استفاده فراوانی دارد. از دیگر مصارف سیمان پرتلند سفید میتوان به تولید انواع پانل سیمانی فایبر سمنت برد اشاره کرد. پانل سیمانی فایبر سمنت برد به عنوان پوشش نمای ساختمان کاربرد دارد و در ضخامت 6 میلیمتر تا 18 میلیمتر تولید میشود. قیمت سمنت برد با توجه به ضخامت آن متغیر است و هرچه ضخامت آن بیشتر شود متناسب با آن قیمت سمنت برد نیز افزایش پیدا میکند. از مهمترین کارخانه های تولید سیمان پرتلند سفید میتوان به کارخانه سیمان ساوه، سیمان سفید شرق، سیمان سفید دماوند و سیمان سفید بنوید اشاره کرد. از نظر کیفیت و بنا به تجربه سیمان سفید ساوه دارای بالاترین کیفیت و از نظر قیمت سیمان سفید بنوید دارای پایین ترین قیمت است. سفید پرتلند سفید در دو نوع کیسه ای و فله به فروش میرسد. سیمان سفید پرتلند در سه کیسه به وزن های 25 کیلوگرمی، 40 کیلوگرمی و 50 کیلوگرمی تولید و به فروش میرسد. همچنین سیمان پرتلند سفید به صورت فله با بونکر حمل سیمان با ظرفیت 24 تن به فروش میرسد.

کارخانه های تولید سیمان پرتلند ایران و قیمت سیمان پرتلند

بر اساس گزارش سالانه USCG کشور ایران با ظرفیت تولید سالانه 217 میلیون تن پس از کشور چین دومین تولید کننده سیمان پرتلند در جهان است. در ایران در حدود 68 کارخانه فعال تولید سیمان پرتلند وجود دارد که در این بین کارخانه سیمان آبیک با تولید سالانه در حدود 3 میلیون و 900 هزار تن بزرگترین کارخانه تولید سیمان در کشور است. قیمت سیمان آبیک با توجه به ظرفیت بالای تولید این کارخانه در کشور معمولاً نسبت به دیگر کارخانه های کشور مقدری کمتر است. سیمان پرتلند آبیک تیپ 2 را میتوان پر مصرف ترین سیمان در کشور دانست و با توجه به ظرفیت بالای این کارخانه در صادرات به کشورهای منطقه سهم عمده ای در بازار دارد. کارخانه سیمان آبیک در محدوده استان قزوین و حد فاصل استان البرز و استان قزوین و در نزدیکی شهر آبیک قزوین است. پس از کارخانه سیمان آبیک کارخانه سیمان تهران با ظرفیت سالانه 3 میلیون و 170 هزار تن سیمان پرتلند دومین کارخانه در سطح کشور است. سیمان پرتلند تهران نیز در محدوده استان تهران و شهر ری واقع شده است. سومین کارخانه بزرگ کشور از نظر تولید کارخانه سیمان سپاهان با ظرفیت تولید سالانه 3 میلیون و 100 هزار تن در سال است که از این حیث یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیمان در ایران است. قیمت سیمان تهران را میتوان به عنوان مرجع قیمت سیمان پرتلند در ایران دانست. با توجه به نوسان قیمت سیمان پرتلند در بازار ایران و همچنین قیمت گذاری آن در بورس کالای ایران قیمت سیمان بقیه کارخانه ها نیز مشخص میشود. قیمت سیمان پرتلند با توجه به نظام عرضه و تقاضا در بورس کالای ایران تعیین میشود به این معنی که چنانچه تقاضا بر عرضه پیش بگیرد قیمت دچار افزایش و چنانچه عرضه بر تقاضا پیش بگیرد قیمت دچار کاهش خواهد شد. همچنین برخی از عوامل مانند قطع برق و همچنین قطع گاز ممکن است در روند تولید کارخانه ها اخلال ایجاد کند که این مسئله منجر به کاهش عرضه در بورس کالا خواهد شد. مطابق با توضیحات گفته شده کاهش عرضه سیمان پرتلند در بورس کالا منجر به افزایش قیمت آن خواهد شد. این مسئله مخصوصاً در فصل بهار و تابستان و با توجه به افزایش تقاضا شکل بسیار جدی به خود میگیرد. کارخانه سیمان ساوه نیز با تولید سالانه 2 میلیون و 250 هزار تن سیمان خاکستری و 230 هزار تن سیمان سفید یکی دیگر از کارخانه های بزرگ تولید سیمان در ایران است. قیمت سیمان ساوه در دو نوع سیمان پرتلند خاکستری و سیمان پرتلند سفید در بورس کالای ایران و زیر نظر سازمان بورس کشور و با توجه به نظام عرضه و تقاضا تعیین میشود. سیمان پرتلند تولیدی در ایران در کیسه های 50 کیلوگرمی عرضه و به فروش میرسد. کیسه سیمان پرتلند از جنس پلیمری پلی پروپیلن و بسیار مقاوم است که حین تخلیه با انواع ماشین باربری به صورت کمپرسی آسیب نبیند. همچنین با توجه به انبار و نگهداری سیمان پرتلند در کارگاه های ساختمانی و یا انبار مصالح جنس کیسه سیمان بسیار مهم است. یکی از عوامل افزایش غیر طبیعی قیمت سیمان پرتلند در بازار ایران افزایش مواد پلیمری و در نتیجه افزایش قیمت کیسه سیمان است که منجر به افزایش قیمت سیمان پرتلند در بازار و همچنین افزایش قیمت در بوری کالا میشود. سیمان سفید پرتلند معمولاً در 3 نوع کیسه به وزن 25 کیلوگرمی و 40 کیلوگرمی و 50 کیلوگرمی تولید و به فروش میرسد. قیمت سیمان سفید با توجه به وزن کیسه آن متفاوت و متغیر است و با توجه به نیاز پروژه ساختمانی و همچنین سهولت در حمل و انبار و نگهداری خریداری میشود. نحوه انبار کیسه سیمان پرتلند خاکستری و سفید در محل کارگاه ساختمانی و همچنین انبار مصالح یکی از نکاتی است که از فساد سیمان پیش از استفاده و همچنین افت کیفیت آن مخصوصاً در تولید بتن آماده و یا ساخت ملات ماسه سیمان به منظور دیوارچینی بسیار مهم است. یکی دیگر از مسائلی که در خصوص سیمان پرتلند پیش از مصرف باید به آن توجه کرد مسئله تاریخ تولید سیمان است. چنانچه مدت زمان بیش از 6 ماه از تولید سیمان پرتلند گذشته باشد امکان فاسد شدن سیمان پرتلند به دلیل عدم رعایت صحیح و استاندارد انبار داری به شدت افزایش پیدا میکند.

کارخانه سیمان پرتلند

استاندارد سیمان پرتلند و نحوه انبار سیمان پرتلند

مطابق با استاندارد ملی ایران از شماره 389 تا شماره 394 و همچنین مقررات ملی ساختمان ایران تولید سیمان پرتلند باید منطبق بر ضوابط استاندارد صورت گیرد. مطابق با استاندارد ملی ایران تعیین ویژگی ها ( استاندارد ملی ایران شماره 389 ) ، تعیین نرمی ( استاندارد ملی ایران شماره 390 ) ، تعیین انبساط ( استاندارد ملی ایران شماره 391 ) ، تعیین زمان گیرش ( استاندارد ملی ایران شماره 392 ) ، تعیین تاب فشاری و تاب خمشی ( استاندارد ملی ایران شماره 393 ) و تعیین هیدراتاسیون ( استاندارد ملی ایران شماره 394 ) باید منطبق بر این استاندارد باشد. معتبر ترین نوع استاندار سیمان پرتلند در حال حاضر سازمان بین المللی استاندارد جهانی ISO و پس از آن سازمان استاندارد مواد و مصالح آمریکا ASTM میباشد. در حال حاضر سازمان ملی استاندارد ایران نیز یکی از قوی ترین و به عنوان مرجع استاندارد سیمان پرتلند در جهان است که کلیه کارخانه های تولیدی در کشور ملزم به رعایت آن هستند. مطابق با استاندارد وزن هر کیسه سیمان پرتلند خاکستری 50 کیلوگرم است و روی کیسه باید الزاماً نوع سیمان پرتلند و تیپ آن قید شود. همچنین تاریخ تولید نیز باید روی کیسه حک شود و در بارنامه باید قید شود. خرید سیمان معمولاً با توجه به نیاز پروژه های ساختمانی به دو صورت کیسه ای و یا فله صورت میگیرد. در شرایطی که مصرف سیمان در پروژه برای کارهای عمومی ساختمان باشد بهتر است که سیمان پرتلند به صورت کیسه 50 کیلویی و در شرایطی که به منظور تولید بتن باشد بهتر است به صورت فله خریداری شود. سیمان پرتلند کیسه ای باید روی سطح خشک و با فاصله حداقل 10 سانتیمتری از کف انبار شود و در مناطق خشک کیسه ها با فاصله 5 سانتی از یکدیگر و در مناطق مرطوب بدون فاصله در کنار یکدیگر دپو شوند. همچنین ترتیب قرارگیری کیسه ها باید به گونه ای باشد که کیسه ها به ترتیب ورود به کارگاه مصرف شوند تا زمان انبار داری افزایش پیدا نکند. مطابق با استاندارد سیمان پرتلند فله در تولید بتن و یا تولید قطعات بتنی مانند انواع بلوک سیمانی در کارگاه بلوک زنی و یا بچینگ بتن کاربرد دارد. سیمان پرتلند فله در سیلو مخصوص و استاندارد و منطبق بر استاندارد ملی ایران نگهداری شود. سیمان فله با استفاده از بونکر حمل میشود و سیلو مخصوص هر تیپ سیمان پرتلند باید از یکدیگر کاملاً جداگانه باشد. همچنین سیمان پرتلند فله باید حداکثر ظرف مدت 90 روز از زمان بارگیری در سیلو مصرف شود. چنانچه در تولید بتن و یا قطعات بتنی مانند بلوک سیمانی باید از سیمان پرتلند اصلاح شده تیپ 2 استفاده شود و با توجه به محل کارگاه بلوک زنی و یا بچینگ بتن میتوان به اقدام خرید از نزدیکترین کارخانه کرد.

استاندارد سیمان پرتلند

لیست قیمت سیمان پرتلند

قیمت سیمان پرتلند بر اساس هر کیسه 50 کیلوگرمی درج شده است

  • قیمت سیمان پرتلند تهران

    65,500 تومان
  • قیمت سیمان پرتلند ساوه

    65,500 تومان
  • قیمت سیمان پرتلند آبیک

    59,000 تومان
  • قیمت سیمان پرتلند سپاهان

    60,000 تومان
  • قیمت سیمان پرتلند شاهرود

    59,500 تومان
  • قیمت سیمان پرتلند سبزوار

    59,500 تومان
  • قیمت سیمان پرتلند خزر

    59,000 تومان
  • قیمت سیمان پرتلند درود

    62,000 تومان
  • قیمت سیمان پرتلند جوین

    65,000 تومان
  • قیمت سیمان پرتلند سفید ساوه

    67,000 تومان
  • قیمت سیمان پرتلند سفید بنوید

    85,000 تومان
  • قیمت سیمان پرتلند سفید اکباتان

    65,000 تومان
سوالات متداول سیمان پرتلند
پرسش و پاسخ سیمان پرتلند
تعداد پرسش و پاسخ : 14

14 پاسخ

  1. سلام به نظر شما قیمت سیمان در روزهای آینده کاهش پیدا میکند؟

    1. سلام.. در حال حاضر قیمت سیمان یکشنبه هر هفته در بورس کالای ایران تعیین میشود و روند افزایش یا کاهشی بودن قیمت آن به عرضه و تقاضای سیمان در بورس کالای بستگی دارد. در هر صورت شما میتوانید لیست قیمت به روز سیمان را از طریق همین سایت و در منو مصالح ساختمانی دنبال کنید. در صورتی که نیاز به مشاوره بیشتر دارید لطفاً از طریق پیامرسان واتساپ، روبیکا یا ایتا با شماره 09121022495 مهندس صادقی در تماس باشید.

  2. سلام مهندس از نظر کیفیت آیا کارخانه های سیمان با یکدیگر تفاوت دارند یا همگی یک نوع سیمان تولید میکنند؟

    1. سلام.. با توجه به اینکه تمامی کارخانه های تولید سیمان در ایران استاندارد هستند اما کیفیت نهایی سیمان تولید شده در هر کارخانه متفاوت است. این امر زمانی خود را نشان میدهد که به عنوان مثال برای ساخت ملات ماسه و سیمان و برای افزایش قوام ملات نیاز به سیمان بیشتری هست. برخی از کارخانه های تولید کننده سیمان کیفیت کمتری دارند و از این رو قیمت پایین تری نیز دارند اما مصرف سیمان در پروژه بالاتر خواهد رفت.در صورتی که نیاز به مشاوره بیشتر دارید لطفاً از طریق پیامرسان واتساپ، روبیکا یا ایتا با شماره 09121022495 مهندس صادقی در تماس باشید.

  3. سلام شرایط سیمان صادراتی چگوته است؟ چطور میتوان اقدام به صادرات سیمان کرد؟

    1. سلام.. در حال حاضر سیمان در دو نوع پاکت فروش داخلی و فروش صادراتی تولید و به فروش میرسد. باید دقت داشت که سیمان پرتلند در پاکت فروش داخل برای صادرات ممنوع میباشد و سیمان صادراتی تنها با پاکت صادراتی امکانپذیر است. در حال حاضر عمده سیمان صادراتی توسط کارخانه های تولید کننده انجام میشود و اشخاص دیگر به سختی میتوانند کار صادرات سیمان را انجام دهند. همچنین در حال حاضر شرکت ساختمانی صاد صادرات سیمان را انجام نمی دهد و صرفاً فروش داخل ایران انجام میشود. در صورتی که نیاز به مشاوره بیشتر دارید لطفاً از طریق پیامرسان واتساپ، روبیکا یا ایتا با شماره 09121022495 مهندس صادقی در تماس باشید.

  4. سلام مهندس قیمت سیمان آبیک چقدر هست؟
    تیپ ۲ برای قزوین یک تریلی محبت کنید

    1. سلام.. هر تریلی سیمان آبیک 480 کیسه 50 کیلوگرمی معادل 24 تن ظرفیت دارد. با توجه به اینکه قیمت سیمان پرتلند آبیک تیپ 2 به صورت هفتگی در بورس کالای ایران تعیین میشود لطفاً از طریق پیامرسان واتساپ، روبیکا و یا ایتا با شماره 09121022495 مهندس صادقی نسبت به استعلام قیمت به روز اقدام کنید. همچنین لیست قیمت سیمان تمامی کارخانه های ایران در سایت شرکت ساختمانی صاد موجود است که میتوانید رد بخش مصالح ساختمانی آن را مشاهده کنید.

  5. سلام مهندس برای سفارش یک تریلی سیمان چطور یاید اقدام کنم؟ ظرفیت هر تریلی چند کیسه سیمان است؟ هزینه حمل چقدر است؟

    1. سلام.. ظرفیت تریلی 500 کیسه سیمان 50 کیلوگرمی و معادل 25 تن است. البته باربری برخی از کارخانه ها به عنوان مثال کارخانه سیمان آبیک در هر تریلی 480 کیسه 50 کیلوگرمی معادل 24 تن بارگیری میکند. با توجه به اینکه باربری از مبدا کدام کارخانه باشد برخی از تریلی ها 25 تن و برخی دیگر 24 تن بارگیری میکند. در صورت تمایل به مشاوره بیشتر لطفاٌ از طریق شماره های دفتر با ما در تماس باشید. همچنین در صورت تمایل به سفارش و خرید تناژ مورد نیاز خود را از طریق واتساپ، روبیکا یا ایتا به شماره 09121022495 مهندس صادقی ارسال کنید.

  6. سلام مهندس اگر از سیمان پوزولان به جای سیمان تیپ ۲ در ساختمان استفاده کنیم اشکالی پیش میاد؟

    1. سلام.. مطابق آیین نامه و مقررات ملی ساختمان باید از سیمان تیپ 2 در تولید بتن و همچنین عناصر سازه ای ساختمان استفاده شود. با توجه به اینکه سیمان پوزولانی دیر گیر است نمیتوان به جای سیمان تیپ 2 از آن در ساختمان استفاده کرد. از سیمان پوزولانی به دلیل قیمت کمتر معمولاً در کف سازی محوطه و همچنین در محل هایی که به سیمان با مقاومت بالا نیازی تیست استفاده میشود. توصیه میشود پیش از خرید سیمان با مهندس مجری و یا مهندس ناظر مشورت کنید. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر لطفاٌ از طریق شماره های دفتر با ما در تماس باشید. همچنین در صورت تمایل به خرید سیمان مقدار نیاز خود را از طریق واتساپ، روبیکا یا ایتا به شماره 09121022495 مهندس صادقی ارسال کنید.

  7. سلام برای تولید تیرچه خرپا در کارگاه اطراف تهران کدام سیمان کیفیت بیشتری دارد؟ از نظر قیمت نیز کدام به صرفه تر است؟

    1. سلام.. سیمان تهران، سیمان ساوه و سیمان آبیک برای تولید تیرچه بتنی و همچنین بلوک سیمانی در تهران بیشترین مصرف را دارد. البته لازم به ذکر است که سیمان ساوه در بین کارخانه های ذکر شده از کیفیت بالاتری برخوردار است و معمولاً اکثر تولید کنندگان تیرچه در تهران از سیمان ساوه در تولیدات خود استفاده میکنند. کیفیت بالاتر سیمان ساوه منجر به مصرف کمتر سیمان در زمان تولید میشود. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر لطفاٌ از طریق شماره های دفتر با ما در تماس باشید. همچنین در صورت تمایل به خرید میزان سفارش سیمان پرتلند را از طریق واتساپ، روبیکا یا ایتا به شماره 09121022495 مهندس صادقی ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *