دارای نماد اعتماد وزارت صمت

44287287 – 44287244 – 09121022495 مهندس صادقی

تولید، تامین و پخش کالا و مصالح ساختمانی

پانل سیمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

پانل سیمانی با کاربرد در نما و دیوار خارجی و داخلی ساختمان و فروش مستقیم در فروشگاه ساختمانی صاد

بروزرسانی مطلب در
مهندس صادقی

مدیرعامل شرکت ساختمانی صاد
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مطالب مقاله پانل سیمانی

پانل سیمانی چیست؟

پانل سیمانی یا فایبر سمنت برد که در جامعه فنی و مهندسی Fiber Cement Board شناخته میشود از ترکیب سیمان و سیلیس و الیاف مخصوص و در شرایط خاص کارخانه و در شرایط اتوکلاو تولید میشود. امروزه فایبر سمنت برد در کارخانه های داخلی ایران تولید میشود و با توجه به مواد اولیه مرغوب و همچنین روش تولید مطابق با تکنولوژی روز دنیا یکی از با کیفیت ترین انواع پانل سیمانی و قابل رقابت با نمونه های خارجی است. فایبر سمنت در ضخامت های از 4 میلیمتر تا 18 میلیمتر در داخل ایران تولید میشوند و امروزه ایران در جایگاه صادرات آن به کشورهای منطقه است. فایبر سمنت در چندین نوع مختلف و متناسب با نیاز پروژه تولید و به فروش میرسد. برد اقتصادی اتوکلاو شده که به ECO Board شناخته میشود. برد اقتصادی پانل سیمانی مخصوص دیوارهای داخلی و دیوار سرویس بهداشتی است و در ضخامت های 8 میلیمتر تا 12 میلیمتر و در ابعاد 120 سانتیمتر در 240 سانتیمتر تولید و به فروش میرسد. همانطور که از نام پانل سیمانی اقتصادی مشخص است قیمت سمنت برد اکو در مقایسه با سایر انواع تولیدات منت برد قیمت اقتصادی دارد. البته بهتر است از پانل سیمانی اکو در داخل ساختمان استفاده شود و برای نمای خارجی مناسب نیست. فایبر سمنت برد HQ-NANO که به پانل سیمانی نانو معروف است مخصوص دیوارهای خارجی و نمای ساختمان و سایدینگ و همچنین قابل استفاده در سقف محیط های به شدت مرطوب مانند سقف استخر استفاده میشود. سمنت برد نانو 8 میلیمتر تا 18 میلیمتری و در ابعاد 120 سانتیمتر در 240 سانتیمتر در داخل ایران تولید و به فروش میرسد. فایبر سمنت ضد آب یا پانل سیمانی Aqua Board یکی از تولیدات بسیار با کیفیت و پرفروش در انواع سمنت برد که از نظر ترکیبات و نوع مواد اولیه و شیوه تولید بسیار شبیه به آکوآپنل کناف است. البته با توجه به محدودیت های موجود در بازار ایران در حال حاضر پانل بوردکس را میتوان از نظر کیفیت و نوع تولید به سمنت برد ضد آب شبیه دانست. فایبر سمنت ضد آب در دو ضخامت 9.5 میلیمتری و 12.5 میلیمتری و در ابعاد 120 در 240 سانتیمتر تولید و به فروش میرسد و معمولاً از پانل سیمانی آکوا یا فایبر سمنت ضد آب در دیوار محیط های با رطوبت بالا مانند دیوار استخر استفاده میشود. فایبر سمنت برد طرح چوب Wood Design Fiber Cement Board که معمولاً در نما و سایدینگ ساختمان ویلاهای چوبی و سازه های LSF استفاده میشود یکی از جذابترین و همچنین متنوع ترین انواع نما و سایدینگ برای طراحان نمای ساختمان است. پانل سیمانی طرح چوب در ضخامت 8 و 10 میلیمتر و در دو ابعاد 120 در 240 سانتیمتر و 20 در 240 سانتیمتر تولید و به فروش میرسد. همچنین امکان رنگ آمیزی برد طرح چوب با رنگ مخصوص نمای ساختمان با دو نوع رنگ براق و مات در کارخانه امکانپذیر است. تایل سقفی که یکی از پرمصرفترین انواع پوشش سقف کاذب در ایران است و در دو نوع ضخامت 4 میلیمتری و 8 میلیمتری و در ابعاد 60 در 60 سانتیمتر تولید و به فروش میرسد. همچنین بتونه درزگیر و ماستیک مخصوص فایبر سمنت نیز در بسته 5 کیلوگرمی تولید میشود و جهت درزگیری و ماستیک پانل سیمانی بکار میرود.

پانل سیمانی چیست

مشخصات فنی انواع پانل سیمانی

پانل فایبر سمنت از سیمان پرتلند و پودر سیلیس و آب و با استفاده از دستگاه اتوکلاو و به روش لودینگ هات چک Hatschek و با تکنولوژی خاص تولید میشود. در این روش به جای آزبست از الیاف و مواد سلولزی مخصوص استفاده میشود. صفحه سیمانی الیاف دار با تکنولوژی نانو که به HQ-NANO معروف است از سیمان، سیلیس، گچ، آهک، الیاف سلولزی و معدنی، آب و کاتالیزور در دستگاه اتوکلاو تولید میشود. پانل سیمانی نانو در ابعاد استاندارد 120 سانتیمتر در 240 سانتیمتر و در انواع ضخامت 4 میلیمتر تا 18 میلیمتر و با دانسیته 1350 کیلوگرم در متر مکعب و در دو رنگ سفید و طوسی تولید میشود. میزان رطوبت صفحه سیمانی نانو 10 تا 11 درصد است و جذب آب آن نیز کمتر از 20 میباشد. در تولید آن هیچگونه انواع آزبست استفاده نشده است و مقاومت در برابر آتش این نوع فایبر سمنت مطابق با استاندارد EN-B501-1 مطابق با کلاس A مییباشد. همچنین مقاومت خمشی این نوع پانل برای دیوارچینی بیشتر از 13 مگاپاسکال میباشد که این مسئله در طراحی سازه ای برای مهندسین محاسب سازه بسیار مهم است. میزان عایق صوتی سمنت برد نانو در حدود 50 دسی بل است و رده مقاومتی آن مطابق با استاندارد EN-12467 رده مقاومتی 3 و در کلاس A میباشد. ورق سیمانی که به فایبر سمنت برد معمولی معروف است از سیمان، سیلیس، گچ، آهک، الیاف سلولزی، آب و کاتالیزور در دستگاه اتوکلاو تولید میشود. پانل سیمانی در ابعاد استاندارد 120 سانتیمتر در 240 سانتیمتر و در انواع ضخامت 4 میلیمتر تا 12 میلیمتر و با دانسیته 1350کیلوگرم در متر مکعب و با رنگ طوسی تولید میشود. میزان رطوبت صفحه سیمانی نانو 11 تا 12 درصد است و جذب آب آن نیز کمتر از 20 میباشد. در تولید آن هیچگونه انواع آزبست استفاده نشده است و مقاومت در برابر آتش این نوع سمنت برد مطابق با استاندارد EN-B501-1 مطابق با کلاس A  و از نظر عایق کاری حرارتی ساختمان مطابق با استاندارد ملی ایران است. همچنین مقاومت خمشی این نوع پانل بین 7 تا 13 مگاپاسکال میباشد که این مسئله در طراحی سازه ای برای مهندسین محاسب سازه بسیار مهم است. میزان عایق صوتی سمنت برد نانو در حدود 38 دسی بل است و رده مقاومتی آن مطابق با استاندارد EN-12467 رده مقاومتی 2 و در کلاس A میباشد.

مشخصات فنی پانل سیمانی

استاندارد و گواهینامه پانل سیمانی

فایبر سمنت برد در سیستم ساخت و ساز خشک Drywall System جهت پوشش دیوار و سقف کاربرد فراوان دارد. با توجه به وزن کم در سیستم ساخت و ساز خشک در نتیجه استفاده از پانل سیمانی همانند استفاده از بلوک AAC هبلکس منجر به کاهش وزن ساختمان و کاهش نیروی زلزله وارده بر ساختمان خواهد شد. همچنین در سازه های LSF که به سازه های سبک فولادی مشهور هستند استفاده از پانل سیمانی کاربرد ویژه ای دارد. یکی از مصارف عمومی سمنت برد در سیستم Drywall استفاده از این متریال در جهت ساخت نمای ساختمان است. با توجه به مواد اولیه بکار رفته و همچنین شیوه تولید آن پانل سیمانی کاملاً در مقابل آب و رطوبت مقاوم است و از با توجه به سرعت نصب بالا و سهولت در اجرا و سازه گالوانیزه که به وفور در بازار یافت میشود مانند سازه کناف امروزه جای خود را در بین طراحان نمای ساختمان باز کرده است. فایبر سمنت تولید شده در ایران باید دارای گواهینامه فنی از سازمان تحقیقات مسکن و همچنین دارای نشان استاندارد ملی ایران باشد و فاقد آزبست و مواد مضر برای سلامتی باشد. پانل سیمانی دارای قابلیت رنگ پذیری بوده و همچنین بتونه و ماستیک مخصوص آن موجود است. سمنت برد در مقابل آتش و رطوبت مقاوم است و مطابق استاندارد ملی 2-7271 و استاندارد بین المللی ISO 1182 مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آزمایشات مربوط به نسوختن و مقاومت در برابر آتش را طی کرده است. صفحات سیمانی با الیاف سلولزی و معدنی مسلح شده اند و جز مصالح کلاس A طبق استاندارد جهانی EN-12467 میباشد. پانل سیمانی همچنین در مقابل هرگونه پوسیدگی و حشرات موذی مقاوم است و از این رو یکی از با کیفیت ترین انواع تولیدی در جهان به عنوان پوشش انواع کناف سقف و دیوار کناف است. فایبر سمنت برد در 6 نوع در ایران تولید میشود که با توجه به محل مصرف آن در پروژه میتواند پاسخگوی انواع نیاز صنعت ساختمان در ایران باشد. 1- پانل سیمانی ساده. 2- صفحه سیمانی طرح چوب. 3- فایبر سمنت دکوراتیو. 4- سمنت برد کف ساختمان. 5- تایل سقفی. 6- قرنیز و تمام کننده سیمانی. فایبر سمنت برد الیافی مطابق با استاندارد EN-12467 رده مقاومتی 3 و در کلاس A و فایبر سمنت معمولی مطابق با استاندارد EN-12467 رده مقاومتی 2 و در کلاس A میباشد.

لیست قیمت پانل سیمانی

قیمت پانل سیمانی بر اساس هر متر مربع درج شده است

  • قیمت پانل سیمانی 4 میلیمتری 210,000 تومان
  • قیمت پانل سیمانی 6 میلیمتری 240,000 تومان
  • قیمت پانل سیمانی 8 میلیمتری 290,000 تومان
  • قیمت پانل سیمانی 10 میلیمتری 300,000 تومان
  • قیمت پانل سیمانی 12 میلیمتری 330,000 تومان
  • قیمت پانل سیمانی 14 میلیمتری 350,000 تومان
  • قیمت پانل سیمانی 16 میلیمتری 370,000 تومان
  • قیمت پانل سیمانی 18 میلیمتری 400,000 تومان
سوالات متداول پانل سیمانی
پرسش و پاسخ پانل سیمانی
تعداد پرسش و پاسخ : 2

2 پاسخ

  1. سلام پانل سیمانی را برای سقف استخر هم میشه استفاده کرد یا فقط برای نما هست؟

    1. سلام.. یکی از موارد استفاده از پانل سیمانی در سقف استخر است. با توجه به رطوبت و بخار آب زیاد در استخر و تجمع آن در سقف استخر توصیه میشود که از پانل سیمانی به منظور پوشش سقف استخر استفاده شود. یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد وزن پانل سیمانی است. با توجه به اینکه هر چه ضخامت پانل سیمانی بیشتر شود وزن آن نیز بیشتر شود از این رو زیرسازی و شاسی کشی آن نیز باید به مراتب قویتر شود که این مسئله ممکن است منجر به افزایش هزینه ساخت شود. توصیه میشود پیش از اجرای سقف استخر با پانل سیمانی با مهندسین طراح سازه مشورت کنید. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر لطفاٌ از طریق شماره های دفتر با ما در تماس باشید. همچنین در صورت تمایل به خرید میزان سفارش پانل سیمانی را از طریق واتساپ، روبیکا یا ایتا به شماره 09121022495 مهندس صادقی ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *