دارای نماد اعتماد وزارت صمت

44287287 – 44287244 – 09121022495 مهندس صادقی

تولید، تامین و پخش کالا و مصالح ساختمانی

پلاستوفوم چیست؟ کاربرد پلاستوفوم یونولیت

پلاستوفوم چیست؟ کاربرد پلاستوفوم یونولیت در ساختمان و تولید و فروش پلاستوفوم سقفی دارای استاندارد و گواهینامه

بروزرسانی مطلب در
مهندس صادقی

مدیرعامل شرکت ساختمانی صاد
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مطالب مقاله پلاستوفوم

پلاستوفوم سقفی چیست؟

پلاستوفوم یا پلی استایرن منبسط شده Expanded Polystyrene که به اختصار به آن EPS گفته میشود. در ایران پلاستوفوم سقفی با نام یونولیت سقفی شناخته میشود و استعلام قیمت پلاستوفوم سقفی معمولاً با نام یونولیت و فوم سقفی گرفته میشود و خرید و فروش آن نیز با همین نام صورت میگیرد. پلاستوفوم یونولیت از ترکیب استایرن و پنتان در شرایط کارخانه ای و تحت کنترل تولید میشود. از پلاستوفوم در صنعت ساختمان به عنوان پلاستوفوم سقفی یا پلاستوفوم یونولیت استفاده میشود. مهمترین کاربرد پلی استایرن منبسط شده در ساختمان به عنوان قالب درجا پیش از بتن ریزی سقف است. همچنین از انواع پلی استایرن به عنوان عایق لرزه ای استفاده میشود. قیمت پلاستوفوم با توجه به مواد اولیه آن تعیین میشود و هرچه وزن مواد اولیه در تولید پلی استایرن منبسط شده بیشتر باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت. در ایران دو کارخانه واقع در تبریز و اصفهان اقدام به تولید مواد اولیه جهت تولید پلاستوفوم در ایران میکنند. همچنین برخی از تولیدکنندگان از مواد اولیه تولیدی در کشور ترکیه برای محصولات خود استفاده میکنند. پلاستوفوم یونولیت که در ایران تولید میشود در وزن مختلف و با توجه به نوع کاربری آن قیمت فوم سقفی مختلف و متفاوتی دارد. با توجه نوع مواد اولیه شامل کند سوز بودن و همچنین ریزدانه بودن آن ممکن است قیمت پلاستوفوم سقفی نیز متغیر باشد. پلی استایرن منبسط شده یا به اختصار EPS ماده ای عایق صوت و حرارت است و در صنعت ساختمان معمولاً به عنوان عایق و یا جداساز به کار میرود. استایرن و پنتان هر دو ترکیبات هیدروکربنی هستند و از فرآورده های فرعی نفت و گاز طبیعی به دست می آیند. تبدیل پلی استایرن قابل انبساط به پلی استایرن منبسط شده EPS یا پلاستوفوم یونولیت در سه مرحله انجام می شود :

1- پلی استایرن پیش انبساط با استفاده از پنتان منبسط میگردد.

2- مرحله تثبیت فرآیند پلاستوفوم یونولیت منبسط شده.

3- قالب گیری پلاستوفوم EPS و برش محصول.

برای تولید پلی استایرن منبسط شده، دانه های پلی استایرن با عامل کف کننده پنتان آغشته می شوند. گرانول پلی استایرن در دمای بالاتر از 90 درجه سانتیگراد پیش فوم می شود. این دما باعث می شود که عامل کف کننده تبخیر شود و از این رو مواد پایه 20 تا 50 برابر اندازه اصلی آن باد شوند. پس از این، دانه ها به مدت 6-12 ساعت تثبیت می شوند تا به تعادل برسند. سپس دانه‌ها به قالب منتقل می‌شوند تا فرم‌های متناسب با کاربرد تولید برش خورند و فوم آماده فروش گردد. جدا از برش ابعادی پلاستوفوم، به منظور سهولت در گچ کاری با گچ بر روی بدنه فوم و در واقع در زیر آن برش های خاصی میخورد. وجود این برش ها که به شکل دندانه ای شکل هستند باعث گیرایی بیشتر پلاستوفوم یونولیت با گچ میشود و از این رو میتوان اقدام به حذف رابیتس کرد. باید در نظر داشت که معمولاً پلاستوفوم برش خورده از نظر قیمت نسبت به قیمت پلاستوفوم سقفی بدون شیار اندکی بیشتر است.

پلاستوفوم یونولیت

 با توجه به اینکه تولید پلاستوفوم سقفی ساختمانی باید مطابق با شرایط سازمان ملی استاندارد ایران و همچنین ضوابط نظام مهندسی ساختمان غیر دودزا و همچنین غیر قابل اشتعال باشد برخی از افزونه های مجاز و مطابق با محیط زیست در حین فرآیند تولید به آن اضافه میشود. مقصود از غیر قابل اشتعال بودن پلاستوفوم این است که در صورتی که در حین عملیات ساختمان چنانچه پلاستوفوم در مجاورت آتش قرار گیرد فوم شعله ور نشود و فقط آب شود. همچنین مقصود از غیر دودزا بودن فوم نیز این است که فوم سقفی در شرایطی که در مجاورت آتش قرار گرفت و شروع به آب شدن کرد از خود دود سمی متصاعد نکند. این مسئله مخصوصاً پس از اجرای ساختمان و در شرایطی که ساکنین در آن حضور دارند در زمان آتش سوزی بسیار حساس است. وجود دود سمی در زمان آتش سوزی ممکن است منجر به خطرات جبران ناپذیر برای ساکنین شود. قیمت پلاستوفوم سقفی در مقایسه با پلاستوفوم یونولیت غیر استاندارد بیشتر است. باید در شرایط استاندارد تولید شود و این مسئله در زمانی که فوم مورد استفاده در صنعت ساختمان قرار میگیرد باید مطابق با ضوابط مباحث آیین نامه ساختمان ایران باشد تا از هرگونه آسیب دیدگی به عوامل ساخت و همچنین ساکنین ساختمان ممانعت به عمل آید. توصیه میشود که فوم تولید شده در کارخانه مطابق مقررات سازمان ملی استاندارد ایران باشد و کارخانه تولید کننده نیز دارای نشان استاندارد و عضو انجمن تولیدکنندگان پلاستوفوم استاندارد و دارای مجوز باشد.

پلاستوفوم سقفی EPS

مزایا و معایب پلاستوفوم سقفی ساختمانی EPS

از مزایای پلاستوفوم یونولیت EPS در صنعت ساختمان میتوان به وزن سبک و همچنین ضریب تبادل حرارتی بسیار پایین و همچنین جذب آب بسیار کم نام برد. یکی از اصلی ترین خواص یونولیت EPS در صنعت ساختمان سبک بودن وزن آن در اجرای سقف تیرچه بلوک است. با توجه به وزن مخصوص پایین پلاستوفوم یونولیت و همچنین ارزان بودن قیمت پلاستوفوم سقفی در مقایسه با انواع بلوک ساختمانی سقفی و قالب بندی استفاده از آن را روز به روز در حال افزایش است. وزن مخصوص پایین یونولیت سقفی به دلیل وزن پایین آن در مقایسه با حجم بالای آن است که استفاده از آن را در صنعت ساختمان توجیه پذیر کرده است. کاهش وزن سقف منجر به کاهش بار مرده ساختمان خواهد شد که این مسئله منجر به کاهش نیروی زلزله وارده بر ساختمان خواهد شد. همچنین خاصیت بالشتکی پلاستوفوم سقفی EPS استفاده از آن را به عنوان عایق و جداساز مطابق با پیوست ششم آیین نامه 2800 زلزله ایران یکی دیگر از کاربرد آن در صنعت ساختمان ایران است. در مقابل دمای پایین اشتعال یونولیت در حدود 80 درجه سانتیگراد یکی از بزرگترین معایب آن است که البته این نقطه ضعف را میتوان با افزودن برخی از مواد شیمیایی تا حدودی برطرف کرد.

با توجه به استاندارد ملی ایران پلاستوفوم یونولیت ساختمانی باید از نوع EPS و غیر مضر برای طبیعت و همچنین کند سوز باشد. کند سوز بودن یونولیت پلاستوفوم EPS به معنای عدم اشتعال آن در مجاورت ماده اشتعال‌زا است. به این معنا که یونولیت پلاستوفوم در مجاورت آتش آب میشود اما مشتعل نمیشود و آتش نمیگیرد. این مطلب در حین ساخت ساختمان و مخصوصاً در مجاورت عوامل آتشزا مانند پاشش دستگاه جوشکاری مشتعل نمیشود و از این نظر ساختمان و عوامل اجرایی را دچار سانحه نمیکند. همچنین مطابق با استاندارد ملی ایران فوم سقفی EPS باید در زمانی که در مجاورت آتش قرار میگیرد حتی در صورتی که سقف گچ کاری سده باشد نباید دود سمی تولید نکند. این مطلب یکی از مهمترین نکاتی است که کارفرمایان محترم در زمان خرید پلاستوفوم باید به آن دقت کنند همین مطلب است. در صورتی که پلاستوفوم سقفی EPS در مجاورت با آتش تولید دود سمی نکند که این مسئله برای عوامل پیمانکار در حین ساخت و همچنین ساکنین ساختمان پس از پایان ساخت به شدت خطرناک است. در صورتی که یونولیت به کار رفته در ساختمان از نوع مشتعل شونده و دودزا باشد مهندسین ناظر باید سریعاً مراتب فوق را به اطلاع دستگاه ناظر از جمله نظام مهندسی برسانند تا از ادامه عملیات ساختمانی جلوگیری به عمل آید. در اینگونه موارد پیمانکاران پیش از استعلام قیمت پلاستوفوم سقفی EPS و خرید آن باید اقدام به احراز استاندارد ملی ایران و همچنین عضویت کارخانه سازنده در اتحادیه انجمن یونولیت و دارای مهر برجسته و همچنین دارای شماره سریال 7 رقمی در بالای برگه تاییدیه باشد. در غیر این صورت ممکن است که مهندس ناظر از ادامه فعالیت ساختمانی به دلیل استفاده از مصالح غیر استاندارد در زمان ساخت جلوگیری به عمل آورد. مطابق با ضوابط آیین نامه ساختمانی ایران پیش از گچ کاری و به منظور اتصال بهتر گچ ساختمانی و پلاستوفوم یونولیت بهتر است از رابیتس 13 ستون استفاده شود. رابیتس با استفاده از سیم مخصوص رابیتس یا سیم آرماتور بندی به یونولیت پلاستوفوم EPS متصل میشود. اتصال گچ با رابیتس به خوبی انجام میشود و از این رو از هرگونه ترک خوردگی در گچ کاری سقف جلوگیری به عمل می آورد. همچنین استفاده از رابیتس در زمان زلزله از آوار شدن گچ بر روی ساکنین جلوگیری میکند.

مزایا و معایب پلاستوفوم سقفی

قیمت پلاستوفوم سقفی استاندارد کند سوز

اصطلاح کند سوز بودن پلاستوفوم یونولیت به دلیل وجود ماده ای در آن است که از مشتعل شدن پلاستوفوم EPS جلوگیری میکند. وجود این ماده و همچنین استفاده از مواد اولیه مرغوب در تولید منجر به افزایش قیمت پلاستوفوم سقفی خواهد شد. البته باید در نظر داشت که این افزایش قیمت در مقایسه با انواع پلاستوفوم غیر استاندارد بسیار اندک است. به عنوان مثال اختلاف قیمت پلاستوفوم سقفی استاندارد و غیر استاندارد در حدود 5 درصد قیمت هر عدد بلوک است که این مسئله در مقایسه با ارزش آن کاملاً توجیه پذیر است. همچنین این نکته را باید در نظر داشت که مطابق ضوابط سازمان نظام مهندسی استفاده از پلاستوفوم غیر استاندارد به منظور اجرا در سقف تیرچه بتنی و یا سقف تیرچه فلزی در ساختمان های ایران غیر مجاز است. در صورت استفاده از پلاستوفوم EPS غیر استاندارد مهندسین ناظر ضمن گزارش به سازمان نظام مهندسی از ادامه کار باید جلوگیری به عمل آورند. از عوامل تاثیر گذار بر قیمت پلاستوفوم سقفی وزن هر عدد بلوک است. در واقع هرچه وزن بلوک پلاستوفوم بالاتر رود به همان نسبت قیمت آن نیز بالاتر میرود. در گذشته از چگالی یا دانسیته یا وزن مخصوص به منظور تعیین قیمت پلاستوفوم سقفی استفاده میشد که البته به دلیل وجود شیار بر روی پلاستوفوم یونولیت این کار بسیار سخت و معمولاً اشتباه بود. در حال حاضر برای تعیین صحیح قیمت بهتر است از وزن هر عدد بلوک استفاده شود.

معمولاً برای تعیین وزن هر بلوک از وزن کشی 10 بلوک همزمان و تقسیم آن بر عدد 10 استفاده میشود. از این رو ممکن است وزن هر بلوک فوم سقفی به صورت حدودی ولی در بازه مشخصی به دست آید. به عنوان مثال یونولیت 1200 در محدوده اسمی 1200 گرم است اما ممکن است وزن آن با 100 گرم اختلاف در وزن کشی به دست آید. بهترین معیار برای تعیین صحیح قیمت پلاستوفوم سقفی استفاده از معیار وزن هر بلوک است. وزن هر بلوک در واقع نشان دهنده میزان مواد اولیه به کار رفته در آن است. یکی دیگر از مواردی که پیش از استعلام قیمت یونولیت پلاستوفوم EPS باید به آن توجه کرد این پلاستوفوم در دو نوع بلوک 1 متری و 2 متری تولید میشود. از این رو در زمان استعلام قیمت پلاستوفوم سقفی استاندارد باید به طول بلوک توجه شود. همچنین با توجه به اینکه عرض استاندارد تیرچه بتنی 50 سانتیمتر است و عرض استاندارد فوم کرومیت 67 سانتیمتر است از این رو واضح است که قیمت پلاستوفوم سقفی تیرچه کرومیت یا تیرچه فلزی در مقایسه با تیرچه بتنی بیشتر خواهد بود. البته همانطور که قبلاً بیان شد قیمت پلاستوفوم یونولیت بر اساس وزن آن تعیین میشود. با توجه به اینکه عرض یونولیت کرومیت بیشتر است از این رو وزن آن و مواد اولیه به کار رفته در آن در مقایسه با یونولیت تیرچه بلوک بیشتر است. از دیگر عوامل موثر بر قیمت میتوان به کارخانه تولید کننده، وارداتی بودن یا تولید ایران بودن مواد اولیه، کیفیت مواد اولیه تولیدی در کارخانه، وضعیت موجودی مواد اولیه در بازار و همچنین کرایه حمل از مبدا کارخانه تولیدی به محل پروژه اشاره کرد. شرکت ساختمانی صاد با تولید و فروش انواع پلاستوفوم یونولیت و همچنین قیمت رقابتی در بازار ایران اقدام به فروش و ارسال به سراسر ایران انواع پلاستوفوم EPS استاندارد میکند. برای استعلام قیمت و همچنین خرید یونولیت استاندارد با شرکت ساختمانی صاد در تماس باشید.

قیمت پلاستوفوم سقفی

کاربرد پلاستوفوم سقفی در صنعت ساختمان

پلاستوفوم یونولیت EPS در صنعت ساختمان با توجه به مزایای بسیاری که دارد به عنوان فوم تیرچه و همچنین به عنوان جداساز مابین وال پست و ستون ساختمان استفاده میشود. در گذشته از انواع بلوک سقفی سفالی و همچنین بلوک سیمانی و بلوک AAC مابین تیرچه ساختمان استفاده میکردند و به همین علت به آن سقف تیرچه بلوک گفته میشد. امروزه و با توجه به بحث سبک سازی ساختمان و همچنین صرفه اقتصادی قیمت پلاستوفوم سقفی در مقایسه با انواع دیگر بلوک سقفی و روش های قالب بندی سقف کاملاً توجیه پذیر است. از انواع پلاستوفوم سقفی و پلی استایرن منبسط شده یا EPS به جای انواع بلوک سقفی سفالی یا سیمانی استفاده میشود. از یونولیت سقفی EPS معمولاً در فضای میانی تیرچه خرپایی و یا تیرچه کرومیت استفاده میشود. فضای مابین تیرچه خرپایی 50 سانتیمتر است و فضای مابین تیرچه کرومیت 67 سانتیمتر است که با توجه به این فاصله استاندارد پلاستوفوم یونولیت ساختمانی نیز در دو عرض متفاوت 50 سانتیمتری مخصوص تیرچه خرپایی و همچنین عرض 67 مخصوص تیرچه کرومیت تولید میشود.

پیش از خرید پلاستوفوم سقفی باید به این مطلب توجه کرد که در زمان سفارش گذاری برای خرید باید عرض پلاستوفوم یونولیت مطابق با نوع تیرچه ساختمانی خریداری شود. معمولاً فوم سقفی EPS در طول 2 متر تولید و به فروش میرسد اما در برخی از موارد برای سقف تیرچه کرومیت و به منظور سادگی در حمل از فوم کرومیت یک متری و به عرض 67 سانتیمتر استفاده میشود. همچنین از نظر ارتفاع تیرچه، ضخامت یونولیت سقفی کرومیت در دو ارتفاع مختلف 25 سانتیمتری و 20 سانتیمتری تولید میشود. البته با توجه به ارتفاع متوسط تیرچه بتنی و یا فلزی در ایران، معمولاً پلاستوفوم سقفی 25 سانتیمتری کاربرد بیشتری در صنعت ساختمان ایران دارد. قیمت پلاستوفوم سقفی با ارتفاع 25 سانتی به دلیل اینکه وزن بیشتری در مقایسه با پلاستوفوم 20 سانتی دارد اندکی گرانتر است. زیرا در اکثر مواقع ارتفاع تیرچه بیشتر از 25 سانتیمتر است. یکی از نکاتی که مهندسین اجرا و پیمانکاران ساختمان باید در نظر بگیرند این است که با توجه به اجرای انواع آرماتور حرارتی بر روی تیرچه و همچنین 5 سانتیمتر فضای مابین کاور بتن و میلگرد یابد ارتفاع فوم سقفی اندکی از ارتفاع تیرچه کمتر باشد تا اتصال مابین بتن و میلگرد تیرچه و میلگرد حرارتی به درستی انجام شود. به این منظور توصیه میشود که پیش از خرید یونولیت سقفی EPS نسبت به مشاوره با افراد متخصص اقدام شود.

پلاستوفوم سقفی ساختمانی

مشخصات فنی پلاستوفوم سقفی استاندارد

قیمت پلاستوفوم سقفی با توجه به مواد اولیه ای که در آن به کار میرود و همچنین وزن هر قطعه از آن متغیر است. اما این مطلب را باید در نظر داشت که فوم تولید شده هر قیمتی که داشته باشد باید استاندارد لازم برای مصارف ساختمانی را داشته باشد. مطابق با ضوابط استاندارد ملی ایران پلاستوفوم تولیدی باید شرایط و مشخصات فنی زیر را دارا باشد.

1- خواص حرارتی عایق پلاستوفوم : به دلیل ساختار سلولی بسته پلاستوفوم یونولیت که 98 درصد آن از هوا تشکیل شده است رسانایی حرارتی بسیار پایینی دارد. این هوای محبوس شده در داخل سلول ها یک رسانای حرارتی بسیار ضعیف است و از این رو فوم را با خواص عایق حرارتی عالی خود فراهم می کند. رسانایی حرارتی فوم پلی استایرن منبسط شده با چگالی 20 کیلوگرم بر متر مکعب 0.035 – 0.037 W / (m·K) در 10 درجه سانتیگراد است. با توجه به خاصیت عایق بودن پلاستوفوم استاندارد از این رو استفاده از آن به منجر به عایق کاری حرارتی ساختمان شد که این مسئله در دراز مدت منجر به کاهش هزینه های گرمایشی و سرمایشی در ساختمان خواهد شد.

2- مشخصات استاندارد پلاستوفوم : مطابق با استاندارد ASTM C578 برای عایق حرارتی پلاستوفوم سقفی EPS سلولی سفت و سخت به خواص فیزیکی و ویژگی های عملکرد فوم  و یونولیت در رابطه با عایق حرارتی در کاربردهای ساختمانی می پردازد. همچنین استاندارد ملی ایران نیز در این مورد استاندارد لازم را ارائه داده است که در صنعت ساختمان ایران لازم اجرا است.

3- استحکام مکانیکی پلاستوفوم : تولید انعطاف‌پذیر پلاستوفوم یونولیت باعث می‌شود EPS از نظر استحکام همه‌کاره باشد که می‌توان آن را متناسب با کاربرد خاص تنظیم کرد. EPS با مقاومت فشاری بالا برای کاربردهای باربر سنگین استفاده می شود، در حالی که برای تشکیل فضای خالی می توان از EPS با مقاومت فشاری کمتر استفاده کرد. به طور کلی، ویژگی‌های استحکام با تراکم افزایش می‌یابد ، با این حال، ویژگی‌های بالشتکی بسته‌بندی فوم EPS تحت تاثیر هندسه قطعه قالب‌گیری شده و به میزان کمتری، اندازه مهره و شرایط پردازش و همچنین چگالی قرار می‌گیرد.

4- پایداری ابعادی پلاستوفوم : یونولیت EPS پایداری ابعادی استثنایی را ارائه می دهد که تقریباً در طیف وسیعی از عوامل محیطی تحت تأثیر قرار نمی گیرد. حداکثر تغییر ابعاد فوم EPS کمتر از 2 درصد است که EPS را مطابق با روش تست ASTM D2126 قرار می دهد. لازم به ذکر است که قیمت یونولیت سقفی یا قیمت پلاستوفوم سقفی به مواد اولیه به کار رفته در آن بستگی دارد و در شرایطی که برخی تولیدکنندگان با قیمت پایین تر اقدام به فروش میکنند پایداری ابعادی پلاستوفوم سقفی کاهش پیدا میکند که این در افزایش هزینه بتن ریزی و همچنین افزایش قیمت تمام شده ساخت موثر است.

5- خواص الکتریکی پلاستوفوم : قدرت دی الکتریک EPS تقریباً 2KV/mm  است. ثابت دی الکتریک آن در محدوده فرکانس 100-400 مگاهرتز و در چگالی ناخالص 20-40 کیلوگرم بر متر مکعب اندازه گیری شده بین 1.02-1.04 قرار دارد. پلاستوفوم سقفی EPS قالب‌گیری شده را می‌توان با عوامل ضد الکتریسیته ساکن برای مطابقت با صنعت الکترونیک و مشخصات بسته‌بندی نظامی بهبود بخشید.

6- جذب آب پلاستوفوم : پلاستوفوم یونولیت پلی استایرن رطوبت گیر نیست حتی زمانی که در آب غوطه ور می شود فقط مقدار کمی آب جذب می کند. از آنجایی که دیواره های سلولی ضد آب هستند، آب فقط می تواند از طریق کانال های کوچک بین دانه های ذوب شده به فوم نفوذ کند که البته در مقابل حجم آن مقدار بسیار کمی است.

7- مقاومت شیمیایی پلاستوفوم : آب و محلول های آبی نمک و قلیا بر پلی استایرن منبسط شده تأثیر نمی گذارد. با این حال پلاستوفوم سقفی EPS  به راحتی توسط حلال های آلی مورد حمله قرار می گیرد.

8- مقاومت در برابر هوا پلاستوفوم : پلاستوفوم یونولیت استاندارد باید در مجاورت هوا و در برابر پیری مقاوم باشد. با این حال، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و اشعه ماوراء بنفش منجر به زرد شدن سطح میشود که با تردی جزئی لایه بالایی همراه است. زرد شدن هیچ اهمیتی برای استحکام مکانیکی عایق ندارد زیرا عمق نفوذ کم است. این مسئله در زمان بتن ریزی سقف و یا زمانی که از یونولیت پلاستوفوم به عنوان عایق لرزه ای مابین وال پست و ستون در دیوارچینی استفاده میشود حائز اهمیت است. در صورتی که پلاستوفوم در نور مستقیم خورشید قرار بگیرد خاصیت الاستیسیته خود را دست میدهد. در شرایط انبار کردن پلاستوفوم در کارگاه باید به این نکته دقت زیادی شود.

9- مقاومت در برابر آتش پلاستوفوم : پلاستوفوم یونولیت EPS قابل اشتعال است اما در صورت افزودن اصلاح با مواد بازدارنده شعله به طور قابل توجهی اشتعال پذیری کف و گسترش شعله را به حداقل می رساند. البته باید در نظر داشت که افزودن مواد غیر مشتعل باعث افزایش قیمت پلاستوفوم سقفی میشود که در ساختمان های ایران الزام به استفاده از یونولیت کند سوز است.

پلاستوفوم سقفی استاندارد

استاندارد ملی ایران در مورد پلاستوفوم و یونولیت سقفی

مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 11108 بلوک و صفحات پلی استایرن در پروژه های ساختمانی کلیه ضوابط آن در تولید پلاستوفوم باید رعایت شود. استاندارد به شماره 11108 برای کاربردهای غیر از عایق حرارتی و دال ها و یونولیت های سقفی را شامل می شود. بلوک پلی استایرن پلاستوفوم قطعه ای است بریده شده از بلوک مادر که دارای نشیمن گاه در دو لبه زیرین و پخی در دو لبه فوقانی است که بین دو تیرچه قرار گیرد و با توجه به ضخامت سقف و فاصله تیرچه ها ابعاد آن متغیر می باشد. از بلوک سقفی به عنوان قالب ماندگار که پس از اجرا در سقف باقی می ماند برای قالب بندی در جان انواع تیرهای شکل و هم چنین T قالب زیرین در بتن ریزی درجا استفاده می شود. مقاومت بلوک ها در محاسبات مقاومت سقف منظور نشده و تنها به عنوان قالب های ماندگار و مصالح پرکننده محسوب می شود. همانطور که در ویدئو بلوک پلاستوفوم مشخص شده است باید قادر به تحمل ضربه های ناشی از حمل و نقل متعارف و نیروهای ناشی از عبور و مرور در زمان بتن ریزی باشند. این بلوک ها به دو شکل دارای شیار و بدون شیار در قسمت زیرین تولید می شوند. باید حداقل چگالی بلوک های پلی استایرن برابر با 15 کیلو گرم بر متر مکعب صفحات پلی استایرن از نظر واکنش در برابر آتش باید از نوع کند سوز و خود خاموش شونده باشد و دارای طبقه E باشد. مطابق تعریف طبقه E آزمونی است به مدت 15 ثانیه در معرض آتش قرار گیرد ، اگر میزان پیش روی شعله در آزمونه در مدت 20 ثانیه از آغاز آزمون ،کمتر از 150میلی متر باشد طبقه E است. حداقل نیروی خمشی بلوک پلاستوفوم تولیدی با عرض 50 سانتی متر، در برابر بارهای حین اجرا باید برابر با 200 کیلوگرم به ازای هر30 سانتی متر طول بلوک باشد. این بار باید در نواری به عرض حداکثر 7 سانتی متر در وسط بلوک اعمال شود.حداقل طول بلوک تولیدی توپر باید 30 سانتی متر باشد. بدیهی است، هر چه که عرض بلوک افزایش یافته یا ارتفاع آن کاهش یابد ،بلوک مورد نظر برای تحمل نیروی لازم ، باید از مقاومت بالاتری برخوردار باشد.

آزمون استاندارد بلوک پلاستوفوم

ضوابط حفاظت از بلوک پلاستوفوم در برابر آتش

برای حفاظت از بلوک سقفی پلی استایرن پلاستوفوم و جلوگیری از برخورد مستقیم هرگونه حریق احتمالی با بلوک لازم است تا زیر سقف به وسیله پوشش مناسب مانند رابیتس 13 ستون محافظت شود. پوشش باید به تیرها و همانطور که در ویدیو سقف تیرچه بلوک نشان داده شده است متصل و مهار شود. اتصال مستقیم به بلوک پلی استایرن پلاستوفوم اعم از معمولی یا دارای انواع شیار گچ کاری مستقیم بر روی بلوک بدون استفاده از اتصالات مکانیکی به تنهایی قابل قبول نیست. انواع پوشش های مورد پذیرش به شرح زیر می باشند: 1- پوشش گچ یا پوشش های محافظ پایه گچ – پرلیت یا گچ – ورمیکولیت یا تخته گچی به ضخامت حداقل 1.5 سانتی متر. 2- اتصال مستقیم اندود به بلوک با هر شکل هندسی اعم از معمولی یا دارای انواع شیار به تنهایی و بدون استفاده از اتصالات مکانیکی به هیچ وجه مجاز نبوده و ضرورتاً باید از اتصالات مکانیکی مهار شده به تیرها و تیرچه ها استفاده شود.

استاندارد آتش سوزی بلوک پلاستوفوم

استاندارد انبار کردن بلوک پلاستوفوم در کارگاه ساختمانی

بلوک های پلی استایرن منبسط شده EPS باید در محل کارگاه ساختمانی به دور از هرگونه مواد قابل اشتعال نظیر رنگ ها، حلال ها یا زباله های قابل اشتعال نگه داری شوند محل نگه داری باید به گونه ای باشد که از احتمال ریزش یا تماس براده های داغ یا جرقه های ناشی از جوش کاری یا هرگونه جسم داغ دیگر با بلوک پلاستوفوم در کارگاه ساختمانی پیشگیری شود. محل انبار اصلی پلاستوفوم یونولیت در کارگاه ساختمانی در صورت امکان به دور از محل عملیات ساختمانی باشد تا از سرایت هرگونه شعله یا حریق احتمالی به محل انبار اصلی جلوگیری شود. توصیه می شود که از انبار کردن بلوک ها به حجم بیش از 60 متر مکعب خودداری شود. در صورت نیاز به انبار کردن مقادیر بیش از 60 متر مکعب بلوک پلاستوفوم به قسمت های با حجم حداکثر 60 متر مکعب تقسیم شده و بین هر دو قسمت حداقل 20 متر فاصله وجود داشته باشد. کلیه کارگران و کارکنان باید نسبت به عدم استفاده از هر گونه شعله و نیز عدم استعمال سیگار در مجاورت محل نگه داری بلوک ها توجیه شوند و استفاده از تابلوی استعمال دخانیات ممنوع در مجاورت محل نگه داری بلوک پلاستوفوم الزامی است. تعدادی کپسول آتش نشانی نیز در نزدیکی محل نگه داری بلوک ها پیش بینی شود.

استاندارد انبار کردن بلوک پلاستوفوم

لیست قیمت پلاستوفوم سقفی

قیمت پلاستوفوم سقفی بر اساس هر عدد بلوک درج شده است

  • قیمت پلاستوفوم سقفی 1100 گرمی

    74,000 تومان
  • قیمت پلاستوفوم سقفی 1200 گرمی

    79,000 تومان
  • قیمت پلاستوفوم سقفی 1300 گرمی

    84,000 تومان
  • قیمت پلاستوفوم سقفی 1400 گرمی

    89,000 تومان
  • قیمت پلاستوفوم سقفی 1500 گرمی

    98,000 تومان
  • قیمت پلاستوفوم سقفی کرومیت 20 سانتی

    47,000 تومان
  • قیمت پلاستوفوم سقفی کرومیت 25 سانتی

    57,000 تومان
سوالات متداول پلاستوفوم سقفی
پرسش و پاسخ پلاستوفوم سقفی
تعداد پرسش و پاسخ : 14

14 پاسخ

  1. سلام از کجا میتوان کند سوز بودن پلاستوفوم را در گارگاه ساختمانی تشخیص داد؟

    1. سلام.. کند سوز بودن پلاستوفوم یکی از مهمترین شروط استاندارد بودن پلاستوفوم است. باید در نظر داشت که پلاستوفوم کند سوز از مواد اولیه گرانول کند سوز تولید شده است. کند سوز بودن پلاستوفوم در کارگاه نیز میتوان به سادگی با استفاده از یک فندک تشخیص داد. در صورتی که شعله فندک در مجاورت پلاستوفوم قرار گیرد یونولیت باید آب شود و شعله ور نشود. همچنین در زمان آب شدن پلاستوفوم نیاید دود سیاه رنگ از آن خارج شود. در صورتی که نیاز به مشاوره بیشتر دارید لطفاً از طریق پیامرسان واتساپ، روبیکا یا ایتا با شماره 09121022495 مهندس صادقی در تماس باشید.

    1. سلام.. بله ارسال پلاستوفوم استاندارد برای سراسر ایران امکانپذیر است. البته با توجه به اینکه پلاستوفوم از تهران ارسال میشود توصیه میکنیم از ظرفیت تریلی ترانزیت معادل 400 بلوک پلاستوفوم استفاده شود تا هزینه حمل به صرفه و اقتصادی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده لیست قیمت پلاستوفوم لطفاً از طریق پیامرسان واتساپ، روبیکا و یا ایتا با شماره 09121022495 مهندس صادقی در تماس باشید.

  2. سلام تفاوت پلاستوفوم ۱۵۰۰ گرم با پلاستوفوم ۱۱۰۰ گرم در چی هست؟ دانسیته پلاستوفوم چگونه محاسبه میشود؟
    با تشکر از اطلاعات دقیق و سایت خوبتون

    1. سلام.. دانسیته پلاستوفوم از تقسیم وزن پلاستوفوم بر حجم هر بلوک محاسبه میشود. ابعاد استاندارد بلوک پلاستوفوم در حدود 200 سانتیمتر طول، 50 سانتیمتر عرض و 25 سانتیمتر ارتفاع دارد. از تقسیم وزن هر بلوک به کیلوگرم بر حجم هر بلوک دانسیته پلاستوفوم محاسبه میشود. مشخص است که هرچه وزن بلوک پلاستوفوم بیشتر باشد دانسیته آن نیز بیشتر میشود. هرچه دانسیته پلاستوفوم بیشتر باشد مقاومت آن در زمان بتن ریزی بیشتر خواهد بود. برای مشاوره بیشتر و همچنین کسب اطلاعات فنی پلاستوفوم از طریق پیامرسان واتساپ، روبیکا و یا ایتا با شماره 09121022495 مهندس صادقی در تماس باشید.

  3. سلام با سپاس از مطالب خوبتون
    منظور از پلاستوفوم کند سوز چی هست؟

    1. سلام.. پلاستوفوم استاندارد کند سوز از مواد اولیه استاندارد مطابق با ضوابط مقررات ملی ساختمان ایران تولید شده است. مقصود از کند سوز بودن مواد اولیه این است که پلاستوفوم در مقابل آتش شعله ور نمیشود و دود سیاه و سمی از آن خارج نمیشود. پلاستوفوم کند سوز در مقابل آتش فقط آب میشود و آتش نمیگیرد. با توجه ضوابط مقررات ملی ساختمان ایران و همچنین ضوابط سازمان نظام مهندسی مجریان ساختمان ملزم به استفاده از پلاستوفوم کند سوز در سقف تیرچه بلوک پلاستوفوم ساختمان هستند. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر لطفاٌ از طریق شماره های دفتر با ما در تماس باشید. همچنین در صورت تمایل به سفارش و خرید پلاستوفوم لطفاٌ تعداد مورد نیاز خود را از طریق واتساپ، روبیکا یا ایتا به شماره 09121022495 مهندس صادقی ارسال کنید.

  4. سلام متندس ممنون از توضیحات کاملتون
    فرق پلاستوفوم ریز دانه با درشت دانه چی هست؟ آیا از نظر قیمت و کیفیت نیز فرقی هست؟ ممنون از پاسخگویی شما

    1. سلام.. با توجه کارخانه تولید کننده مواد اولیه پلاستوفوم و همچنین کیفیت مواد اولیه کیفیت پلاستوفوم نیز ممکن است تغییر کند. برخی از تولید کنندگان پلاستوفوم از مواد اولیه مرغوب ریزدانه در تولیدات خود استفاده میکنند که این مسئله منجر به افزایش پلاستوفوم تولیدی میشود. در مقابل برخی از تولید کنندگان از پلاستوفوم درشت دانه در تولیدات خود استفاده میکنند تا قیمت پلاستوفوم ارزان شود اما این کار باعث بی کیفیت شدن پلاستوفوم میشود. در نهایت توصیه میشود حتماً از کارخانه های دارای نشان ملی استاندارد پلاستوفوم تهیه کنید. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر لطفاٌ از طریق شماره های دفتر با ما در تماس باشید. همچنین در صورت تمایل به خرید پلاستوفوم از طریق واتساپ، روبیکا یا ایتا به شماره 09121022495 مهندس صادقی ارسال کنید.

  5. سلام آقای مهندس
    با توجه به اینکه انواع مختلفی از پلاستوفوم در بازار با قیمت های متنوع وجود دارد چطور میشه پلاستوفوم با کیفیت را تشخیص داد؟
    لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید

    1. سلام.. پلاستوفوم با کیفیت از مواد اولیه مرغوب کند سوز و استاندارد تولید میشود. با توجه به اینکه در ایران کارخانه های زیادی اقدام به تولید مواد اولیه تولید پلاستوفوم میکنند برخی از این کارخانه تولیدات بسیار با کیفیتی دارند. کارخانه های تولید پلاستوفوم استاندارد در تهیه و مواد اولیه مرغوب بسیار حساس هستند. یکی از روش های تشخیص پلاستوفوم با کیفیت ریزدانه بودن آن است. همچنین پلاستوفوم با کیفیت در مقابل آتش شعله ور نمیشود و دود سیاه تولید نمکند و فقط آب میشود. توصیه میشود پیش از خرید پلاستوفوم از استاندارد بودن کارخانه اطمینان حاصل کنید. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر لطفاٌ از طریق شماره های دفتر با ما در تماس باشید. همچنین در صورت تمایل به خرید میزان سفارش پلاستوفوم را از طریق واتساپ، روبیکا یا ایتا به شماره 09121022495 مهندس صادقی ارسال کنید.

    1. سلام.. بله شرکت ساختمانی صاد به عنوان تولید کننده و فروشنده انواع بلوک پلاستوفوم EPS که در بازار ایران به نام یونولیت سقفی و فوم شناخته میشود. پلاستوفوم تولید شده دارای مهر انجمن و همچنین نشان استاندارد ملی ایران است و در زمان ساخت در صورتی که مهندس ناظر درخواست استاندارد پلاستوفوم را بکند امکان ارسال گواهینامه و تاییدیه به محل پروژه جهت رویت مهندسین ناظر و ارائه و به سازمان نظام مهندسی امکانپذیر است. در صورتی که نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر دارید لطفاً از طریق پیام رسان واتساپ با ما در ارتباط باشید. همچنین در صورت تمایل به خرید پلاستوفوم EPS از طریق واتساپ مقدار مورد نیاز خود را برای ما ارسال کنید تا همکاران ما نسبت به صدور پیش فاکتور برای شما اقدام کنند.
      شماره واتساپ پخش پلاستوفوم : 09121022495

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *