دارای نماد اعتماد وزارت صمت

44287287 – 44287244 – 09121022495 مهندس صادقی

تولید، تامین و پخش کالا و مصالح ساختمانی

بالابر مغازه و بالابر فروشگاهی و بالابر خانگی

طراحی و ساخت و نصب بالابر مغازه و فروشگاهی و بالابر خانگی یا هوم لیفت با گارانتی و نظارت مهندسی

بروزرسانی مطلب در
مهندس صادقی

مدیرعامل شرکت ساختمانی صاد
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مطالب مقاله بالابر مغازه

بالابر مغازه

بالابر مغازه برای جابجایی نفرات و پرسنل مغازه و همچنین جهت باربری از دو نوع سیستم بالابر کششی و بالابر هیدرولیکی تولید و نصب میشود. در مغازه دوبلکس و یا بیشتر معمولاً برای جابجایی مشتریان و پرسنل و همچنین انتقال بار در طبقات استفاده میشود که به آن بالابر مغازه یا بالابر فروشگاهی گفته میشود. با توجه به ظرفیت باری مورد نیاز و همچنین ابعاد بالابر میتوان از انواع بالابر کششی یا وینچی و یا بالابر هیدرولیکی استفاده کرد. بالابر کششی از یک موتور برقی و کابل و مجموعه ای از چرخ دنده و گیربکس تشکیل شده است و در مقابل بالابر هیدرولیکی از پمپ هیدرولیک و جک هیدرولیک تشکیل شده است. سیستم حرکتی و پیشرانه بالابر کششی و بالابر هیدرولیکی کاملاً متفاوت است. زمانی که بالابر مغازه برای انتقال باربری و به عنوان باربری استفاده میشود معمولاً نیازی به اجرای کابین آسانسور نیست اما در شرایطی که از بالابر به منظور انتقال نفرات و یا مشتریان استفاده شود بهتر است که برای ایمنی بیشتر و همچنین زیبایی نسبت به اجرای کابین اقدام کرد.

یکی دیگر از نکاتی که در انتخاب نوع سیستم بالابر فروشگاهی باید در نظر گرفت بحث ایمنی است. هر دو سیستم بالابر کششی و بالابر هیدرولیکی ایمنی لازم و کافی را به عنوان بالابر مغازه دارند و از این حیث استفاده از هر دو نوع سیستم قابل قبول است. در شرایطی که ارتفاع بالابر فروشگاهی کمتر از 9 متر باشد سیستم بالابر هیدرولیکی نسبت به سیستم بالابر کششی ایمنی بیشتری دارد اما در شرایطی که ارتفاع بالابر مغازه بیشتر از 9 متر باشد ایمنی بالابر کششی نسبت به بالابر هیدرولیکی بیشتر است. یکی از بحث هایی که در مورد ایمنی بالابر مطرح است ارتفاع مورد نیاز است و با توجه به آن میتوان بهترین نوع سیستم بالابر فروشگاهی را تعیین کرد. با توجه به اینکه معمولاً ارتفاع مغازه ها در ایران جهت نصب بالابر حدود 3 متر است انتخاب بالابر هیدرولیکی در مقایسه با بالابر کششی انتخاب منطقی تری به شمار میرود. یکی دیگر از مباحثی که در انتخاب نوع سیستم بالابر فروشگاهی باید در نظر گرفت ظرفیت حمل مورد نیاز است. با توجه به نوع کار فروشگاه و همچنین ظرفیت باربری مورد نیاز میتوان نسبت به انتخاب بهترین نوع سیستم انتخاب کرد. البته باید توجه داشت که ظرفیت وزنی بالابر مغازه به توان موتور بالابر بستگی دارد. به این معنی که هر چه ظرفیت و توان موتور بیشتر باشد قدرت حمل بار آن نیز بیشتر است.

ساخت بالابر مغازه

توان موتور بر حسب اسب بخار سنجیده میشود و متناسب با وزن مورد نیاز توان موتور نیز انتخاب میشود. به عنوان مثال در شرایطی که وزن مورد نیاز کمتر از 500 کیلوگرم باشد موتور با توان 3.5 اسب بخار برای بالابر فروشگاهی کفایت میکند اما در شرایطی که از وزن بیشتر از 500 کیلوگرم نیاز باشد باید نسبت به تقویت موتور هیدرولیکی و یا موتور کششی اقدام کرد. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که در شرایطی که وزن مورد نیاز از 500 کیلوگرم بیشتر شود باید همزمان اقدام به تقویت ستون و ریل نیز متناسب با ظرفیت مورد نیاز اقدام کرد. بالابر هیدرولیکی مغازه از از ستون فلزی که معمولاً پروفیل 40 در 80 است و همچنین جک و شفت هیدرولیک و موتور برقی هیدرولیکی تشکیل میشود. در سیستم هیدرولیک روغن مخصوص هیدرولیک در پمپ هیدرولیک تحت فشار قرار میگیرد و توسط شلنگ هیدرولیک به جک هیدرولیکی منتقل میشود. فشار روغن هیدرولیک جک را به بالا حرکت میدهد که این مسئله منجر به حرکت کفی بالابر میشود. در سیستم بالابر کششی وظیفه انتقال قدرت به عهده چرخ دنده و گیربکس است به این نحو که چرخش قرقره منجر به جمع شدن سیم بکسل میشود و با انتقال قدرت از سیم بکسل به کفی بالابر مغازه منجر به حرکت آن میشود. پیش از نصب بالابر فروشگاهی توصیه میشود که ابتدا بازدید از محل نصب توسط کارشناس انجام شود تا نسبت به بهترین انتخاب تصمیم گیری شود.

بالابر مغازه

بالابر فروشگاهی

بالابر فروشگاهی معمولاً برای انتقال مشتریان و یا پرسنل در طبقات فروشگاه کاربرد دارد. با توجه به بحث ایمنی در این نوع سیستم بالابر توصیه میشود که در صورت استفاده از انواع بالابر هیدرولیکی و یا کششی نسبت به ساخت و نصب کابین اقدام شود. در شرایطی که از بالابر مغازه جهت انتقال پرسنل و یا کارگران استفاده شود میتوان نسبت به اجرای کابین با انواع ورق ام دی اف و پروفیل فولادی اقدام کرد. اما در شرایطی که از بالابر فروشگاهی جهت انتقال مشتریان استفاده شود بهتر است که به دلیل بحث زیبایی از انواع کابین استیل و یا شیشه ای استفاده کرد. کابین بالابر با استفاده از یوک فولادی به کفی متصل میشود و میتوان از انواع کابین از جنس MDF و یا استیل استفاده کرد. کابین شیشه ای با توجه به جذابیت بصری که دارد میتواند یکی از بهترین انواع کابین بالابر مغازه باشد. البته باید از انواع شیشه سیکوریت استفاده کرد که در در صورت بروز هر حادثه ایمنی سرنشینان بالابر حفظ شود. در شرایطی کارفرما بخواهد قیمت بالابر فروشگاهی را کاهش دهد میتوان از انواع کابین آسانسور فایبر گلاس به جای شیشه استفاده کرد و فایبر گلاس غیر شکننده است و در مقابل ضربه آسیب نمی بیند و از طرفی شفافیت آن کاملاً مشابه است. با توجه به اینکه هزینه ساخت کابین بالابر از جنس فایبر گلاس در مقایسه با کابین شیشه ای کمتر است جهت کاهش قیمت تمام شده بالابر میتواند گزینه مناسبی باشد. ضخامت انواع فایبر گلاس شفاف از 4 میلیمتر تا 18 میلیمتر قابل تغییر است و قیمت هر متر مربع آن با توجه به ضخامت آن متغیر است. یکی دیگر از مواردی که در ساخت و اجرا بالابر فروشگاه باید به ان توجه کرد صدای تولید شده از موتور است. با توجه به نوع کاربری بالابر و همچنین نوع محل کسب هر فروشگاه این مسئله ممکن است برای کارفرما مهم باشد. به عنوان مثال چنانچه از بالابر به عنوان بالابر کارگاهی استفاده شود و جهت باربری از ان استفاده شود احتمالاً صدای موتور خیلی موضوع حساس نیت اما در شرایطی که از بالابر به عنوان وسیله حمل مشتریان در طبقات استفاده میشود صدای موتور در فروشگاه ممکن است عامل مهمی باشد. برای کاهش صدای موتور هیدرولیک میتوان از انواع روش عایق سازی با پشم سنگ استفاده کرد و یا با افزایش طول شلنگ هیدرولیک موتور را از بالابر تا حد امکان فاصله داد. اما زمانی که فضای کافی برای عایق سازی صوتی و یا انتقال موتور هیدرولیک وجود نداشته باشد میتوان از انواع موتور سایلنت و غرق در روغن استفاده کرد. موتور سایلنت ساخت کشور ایتالیا است و از آنجایی که موتور غرق در روغن است هیچگونه صدایی از آن تولید نمیشود. در مغازه ای که تولید صدای موتور هیدرولیک برای کارفرما مهم باشد میتوان از انواع موتور هیدرولیک سایلنت استفاده کرد. در صورتی که از انواع کابین MDF برای بالابر مغازه استفاده شود میتوان ورق خام ام دی اف 3 میل استفاده کرد و با استفاده از انواع دیوارپوش ام دی اف نسبت به زیبا سازی داخل کابین اقدام کرد. با توجه به تنوع طرح و رنگ انواع دیوارپوش ام دی اف طراحی داخل کابین بسیار جذاب میشود و با استفاده از این روش میتوان با حداقل قیمت نسبت به زیبا سازی کابین اقدام کرد. البته همانطور که قبلاً توضیح داده شد ایمنی بالابر فروشگاهی نسبت به زیبایی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. از این نظر باید در نظر داشت که مهم تر این است که ابتدا نسبت به ایمنی سیستم بالابر مغازه رسیدگی شود و سپس نسبت به زیبا سازی آن پرداخت.

بالابر فروشگاهی

بالابر خانگی یا هوم لیفت

بالابر خانگی یا هوم لیفت HOME LIFT به نوعی بالابر گفته میشود که معمولاً برای جابجایی ساکنان یک ساختمان بین طبقات استفاده میشود. بالابر خانگی یا هوم لیفت در ساختمان هایی که آسانسور ندارند و یا به هر دلیل ساکنین آن نمیتوانند از پله ها برای تردد بین طبقات استفاده کنند کاربرد دارد. با توجه به اینکه قیمت بالابر خانگی مانند بالابر مغازه در مقایسه با انواع آسانسور بسیار کمتر است در شرایطی که بودجه ساکنین اجازه اجرای آسانسور را ندهد میتوان از هوم لیفت برای ساختمان استفاده کرد. یکی دیگر از نکاتی که تفاوت بین بالابر خانگی و آسانسور است این است که برای ساخت و اجرای آسانسور نیاز به اتاقک آسانسور است که معمولاً در پشت بام تعبیه میشود و همچنین در کف آسانسور نیز باید اقدام به حفر چاله آسانسور کرد. جدا از افزایش هزینه اجرای آسانسور به دلیل احداث چاهک آسانسور و اتاق آسانسور بالابر خانگی هیدرولیکی نیاز به اجرای اتاقک ندارد. همچنین برای اجرای بالابر هوم لیفت مانند بالابر فروشگاهی نیاز به چاه آسانسور نیست و کف بالابر کاملاً با کف موجود هم سطح است. این مسئله که در زمان اجرای بالابر هیدرولیکی خانگی نیاز به چاله آسانسور نیست بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه در ساختمان های موجود امکان احداث چاله آسانسور به دلیل محدودیت اجرایی تقریباً غیر ممکن است توصیه میشود از بالابر خانگی هوم لیفت استفاده شود. همچنین برای کم صدا کردن موتور هیدرولیک میتوان از موتور سایلنت و یا غرق در روغن استفاده کرد. استفاده از پمپ اسکرو و موتور ایلنت ایتالیایی ممکن است منجر به افزایش هزینه های اجرا و نصب بالابر خانگی شود اما در برخی از ساختمان ها ممکن است که صدای موتور باعث آزار و اذیت ساکنین شود در این شرایط میتوان از انواع موتور سایلنت استفاده کرد. همچنین اگر ساکنین تصمیم به کاهش قیمت بالابر خانگی داشته باشند میتوان از انواع موتور هیدرولیک معمولی استفاده کرد اما نسبت به عایق سازی آن با پشم سنگ و یا سایر روش ها اقدام کرد. با توجه به اینکه طول شیلنگ هیدرولیک قابل افزایش است میتوان موتور را در دور ترین نقطه ممکن از بالابر قرار دارد تا صدای آن باعث آزار و اذیت ساکنین نشود. به عنوان مثال میتوان موتور هیدرولیکی هوم لیفت را مانند بالابر مغازه در پارکینگ و یا موتور خانه ساختمان قرار داد و با استفاده از طول شیلنگ هیدرولیک بلندتر باعث کاهش صدای موتور و آسیب صوتی کمتر به ساکنین شد.

موتور بالابر مغازه

معمولاً بالابر خانگی نیاز به کابین دارد. در صورتی که کارفرما بخواهد قیمت هوم لیفت را کاهش دهد میتوان از کابین ام دی اف استفاده کرد. اما در شرایطی که قیمت بالابر خانگی برای کارفرما نسبت به زیبا سازی آن از اهمیت کمتری برخوردار باشد میتوان از انواع کابین استیل استفاده کرد. کابین استیل نسبت به کابین بالابر خانگی ام دی اف قیمت بالاتری دارد اما از نظر زیبایی بسیار شکیل تر است. برای کف کابین هوم لیفت معمولاً از سنگ گرانیت استفاده میشود اما با توجه به اینکه هرچه وزن کلی بالابر خانگی افزایش پیدا کند توان موتور نیز افزایش پیدا میکند و از این رو هزینه کلی ساخت افزایش پیدا میکند میتوان از کفپوش پی وی سی طرح سنگ برای کف کابین بالابر خانگی یا بالابر فروشگاهی استفاده کرد. کفپوش پی وی سی با ضخامت 2 تا 3 میلیمتر برای کف کابین هوم لیفت انتخاب بسیار مناسب است و با توجه به اینکه دوام و مقاومت آن در مقابل هرگونه رفت و آمد و سایش نیز بالا است انتخاب هوشمندانه ای است. شرکت ساختمانی صاد طراحی و اجرایی انواع بالابر مغازه و بالابر خانگی و هوم لیفت را از مرحله طراحی تا نصب و راه اندازی انجام میدهد و جهت اطلاع از قیمت بالابر و همچنین روند نصب و اجرا با ما در تماس باشید.

لیست قیمت بالابر مغازه و بالابر خانگی

لیست قیمت بالابر مغازه و بالابر خانگی بدون کابین و بر اساس ارتفاع کف تا کف بر حسب متر درج شده است

  • قیمت بالابر مغازه با ارتفاع 3 متر 45 میلیون تومان
  • قیمت بالابر مغازه با ارتفاع 4 متر 50 میلیون تومان
  • قیمت بالابر مغازه با ارتفاع 5 متر 55 میلیون تومان
  • قیمت بالابر مغازه با ارتفاع 6 متر 60 میلیون تومان
  • قیمت بالابر مغازه با ارتفاع 7 متر 70 میلیون تومان
  • قیمت بالابر مغازه با ارتفاع 8 متر 80 میلیون تومان
  • قیمت بالابر مغازه با ارتفاع بیش از 8 متر تعیین قیمت پس از بازدید
سوالات متداول بالابر مغازه و بالابر خانگی
پرسش و پاسخ بالابر مغازه و بالابر خانگی
تعداد پرسش و پاسخ : 2

2 پاسخ

  1. سلام قیمت بالابر مغازه که اعلام کردید با ستون کشی و نصب و کابین است؟ بالکن مغازه ۴ متری است و ظرفیت حدود ۵۰۰ کیلوگرم هم نیاز دارم
    با تشکر

    1. سلام.. قیمت بالابر مغازه پس از بازدید از محل و همچنین نوع کالای مصرفی تعیین میشود و از این رو توصیه میشود برای برآورد دقیق قیمت بالابر مغازه ابتدا بازدید از محل صورت بگیرد. قیمت درج شده در سایت فقط قیمت آهن کشی و نصب ستون و سازه بالابر هیدرولیکی و حمل و نصب آن به طور کامل است و شامل هزینه کابین نیست. در صورتی که نیاز به نصب کابین بالابر مغازه نیز دارید قیمت آن به صورت جداگانه محاسبه خواهد شد. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر لطفاٌ از طریق شماره های دفتر با ما در تماس باشید. همچنین در صورت تمایل به سفارش ساخت بالابر مغازه دارید از طریق واتساپ، روبیکا یا ایتا به شماره 09121022495 مهندس صادقی ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *