دارای نماد اعتماد وزارت صمت

44287287 – 44287244 – 09121022495 مهندس صادقی

تولید، تامین و پخش کالا و مصالح ساختمانی

رابیتس یا راویز و تولید رابیتس

رابیتس یا راویز چیست و تولید رابیتس با دستگاه PLC چگونه است - فروش راویز و ارسال به سراسر ایران

بروزرسانی مطلب در
مهندس صادقی

مدیرعامل شرکت ساختمانی صاد
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مطالب مقاله رابیتس یا راویز

رابیتس یا راویز چیست؟

رابیتس یا راویز برگه ای از جنس گالوانیزه و به ابعاد 60 سانتیمتر در 240 است که معمولاً در ساختمان برای گچ کاری و یا سیمان کاری استفاده میشود. عمده مصرف رابیتس در ساختمان مربوط به گچ کاری داخل ساختمان و یا سیمان کاری نما است. راویز در کارخانه و یا کارگاه با استفاده از دستگاه تمام اتومات و یا دستگاه نیمه اتومات تولید میشود. عمده تولید رابیتس در کارخانه و یا کارگاه با استفاده از دستگاه PLC تولید میشود. دستگاه PLC مخفف Programmable Control Logic است و به معنای دستگاه اتومات کنترل منطقی برنامه پذیر است. در واقع PLC قسمتی الکترونیکی است که وظیفه آن برنامه دار کردن دستگاه تولید راویز است. در ایران دستگاه تولید رابیتس را دستگاه اتومات PLC میگویند که به همین نام در ایران تولید و به فروش میرسد. دستگاه تولید رابیتس PLC با توجه به توان خروجی دستگاه و همچنین قابلیت تولید تعداد در یک روز قیمت گذاری و به فروش میرسد. کیفیت دستگاه PLC در کیفیت تولید رابیتس یا راویز نقش اصلی را دارد. هرچه کیفیت دستگاه PLC بیشتر باشد رابیتس تولید شده کیفیت بالاتری دارد و متناسب با آن ممکن است قیمت رابیتس تولیدی نیز بالاتر رود. دستگاه PLC تولید رابیتس در دو نوع تک برگی و 10 برگی در بازار موجود است. نوع تک برگی آن در هر ساعت میتواند 150 برگ راویز به ابعاد 60 سانتیمتر در 240 سانتیمتر و نوع 10 برگی آن میتواند در هر ساعت 220 برگه رابیتس به ابعاد 60 در 240 سانتیمتر تولید کند. دستگاه PLC تولید رابیتس در دو نوع سیستم اتومات و دستی تولید میشود و قدرت موتور پرس آن 10 کیلو وات و با دور ثابت است. همچنین قدرت موتور فرمان و کشنده دستگاه PLC معادل 3 کیلو وات و با دور متغیر است. جنس شفت از کروم و CK55 است و با درجه سختی بسیار بالا تولید میشود. یکی از ویژگی های مهمی که پیش از خرید دستگاه PLC تولید رابیتس باید به آن دقت کرد این است که دستگاه قابلیت تغییر از اندازه 60 سانت به 70 سانت با همان وزن و از 7 رول به 8 رول را داشته باشد. البته راویز استاندارد در ایران معمولاً در عرض 60 سانت تولید میشود و معمولاً در بازار ایران نیز به همین صورت و با عرض استاندارد به فروش میرسد. رابیتس در بسته های 10 برگی و با وزن مشخص و با ابعاد 60 سانتیمتر در 240 سانتیمتر به فروش میرسد.

تولید رابیتس یا راویز

تولید رابیتس یا راویز چگونه است؟

رابیتس از جنس ورق گالوانیزه تولید میشود. گالوانیزه از جنس آهنی است که با پوشش عنصر روی تولید در فرآیند گالوانیزاسیون Galvanization تولید میشود و در فرآیند تولید آهن به دست می آید. وجود عنصر روی بر آهن مقاومت آن را در برابر زنگ زدگی و خوردگی به شدت افزایش پیدا میکند و حتی در صورتی که پوشش فلز روی از آهن از بین رود همچنان آهن خاصیت ضد زنگ خود را حفظ میکند. گالوانیزه معمولاً به روش غوطه وری گرم و در وان مذاب به دمای 460 درجه سانتیگراد تولید میشود. پس از تولید آهن گالوانیزه جهت مصرف به شکل رول در عرض 60 سانت به بازار عرضه میشود که برای استفاده در دستگاه PLC تولید رابیتس یا راویز مناسب است. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که جنس ورق گالوانیزه مصرفی در دستگاه با کیفیت برگه رابیتس تولید شده در ارتباط مستقیم است. با توجه به اینکه برخی از تولید کنندگان برای ارزان تر شدن برگه رابیتس از ورق گالوانیزه غیر استاندارد و یا ورق با روکش روی استفاده میکنند که معمولاً حین گچ کاری و در مجاورت با آب دچار زنگ زدگی میشود. زنگ زدگی رابیتس یا راویز در مجاورت آب پس از اتمام کار گچ کاری منظره ناخوشایندی را به وجود می آورد و به سختی رنگ پذیری دارد. در بازار ایران فروش رابیتس به صورت برگه ای و با وزن مشخص صورت میگیرد. راویز در ایران در سه نوع 9 ستونه، 11 ستونه و 13 ستونه تولید میشود. همچنین در فضای مابین هر ستون میتوان رابیتس 2 چشمه و 3 چشمه تولید کرد. با توجه به نوع کاربری رابیتس در ساختمان از انواع آن استفاده میشود. به عنوان مثال برای گچ کاری تزیینی میتوان از انواع رابیتس 11 ستونه و 13 ستونه استفاده کرد اما برای سیمان کاری با توجه به وزن مخصوص بالای ملات ماسه سیمان باید از برگه رابیتس 9 ستون استفاده کرد. برای کارهای ظریف در دکوراسیون ساختمان و همچنین آرک های سبک گچ کاری شده میتوان از رابیتس 9 ستونه استفاده کرد. یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت رابیتس وزن آهن گالوانیزه استفاده شده در آن است. معمولاً در ایران چه در کارخانه و یا کارگاه راویز از وزن 450 گرم تا وزن 1300 گرم تولید و به فروش میرسد. بدیهی است که هرچه وزن برگه رابیتس بیشتر باشد میزان گالوانیزه استفاده شده در آن بیشتر است و از این رو مقاومت آن و همچنین قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد. یکی از مسائلی که در زمان خرید رابیتس باید آن توجه کرد این است که مقاومت برگه رابیتس متناسب با محل مصرف آن است. به عنوان مثال وزن مخصوص ملات ماسه سیمان در مقایسه با ملات گچ بسیار بیشتر است از این رو در زمان رابیتس بندی و راویز کاری باید به محل مصرف آن توجه ویژه شود. در صورتی که جنس برگه گالوانیزه متناسب با محل مصرف آن انتخاب نشود ممکن است در حین گچ کاری و یا سیمان کاری رابیتس پاره شود و ملات استفاده شده از محل خود خارج شود. با توجه به وزن هر برگه در بازار رابیتس به 4 دسته اصلی سبک ( وزن کمتر از 600 گرم )، نیمه سنگین ( وزن بین 700 تا 900 گرم )، سنگین ( وزن بین 900 تا 100 گرم ) و فوق سنگین ( با وزن بیشتر 1000 گرم ) تولید و به فروش میرسد.

دستگاه تولید رابیتس PLC

مراحل تولید رابیتس یا راویز در کارخانه

استفاده از ورق گالوانیزه گرم با کیفیت و استاندارد در تولید رابیتس یا راویز با کیفیت نقش بسیار مهمی دارد. هر چه کیفیت ورق گالوانیزه بالاتر باشد محصول نهایی تولید شده کیفیت بالاتری دارد و متناسب با آن ممکن است قیمت بیشتری داشته باشد. با توجه به این مطلب خرید رابیتس حتی در صورت هم وزن بودن به دلیل قیمت پایین توصیه نمیشود زیرا ممکن است منجر به زنگ زدگی در مجاورت آب ملات گچ شود و یا در حین اجرا دچار پارگی شود. پس از ورود رول ورق گالوانیزه به دستگاه PLC ابتدا تحت پرس کاری و کشش عرضی قرار میگیرد. ورق گالوانیزه به صورت رولی و با ضخامت های مختلف و با توجه به وزن نهایی برگه رابیتس وارد دستگاه میشود. ابتدا ورق گالوانیزه مورد کشش قرار میگیرد و پس از رسیدن به طول مورد نظر ورقه برش میخورد. این مرحله با نام مرحله برش در دستگاه نامگذاری میشود و عملیات برش ورق به صورت طولی انجام میشود. پس از برش به طول دلخواه ورق گالوانیزه تحت دستگاه پرس و نورد سرد قرار میگیرد و پس از اتمام پرس کاری چشمه ها و ستون های برگه رابیتس تولید میشود. پس از مرحله نورد سرد و پرس کاری ورق دوباره مورد کشش قرار میگیرد و به ابعاد استاندارد 60 سانتیمتر در 240 سانتیمتر میرسد. پس از تولید راویز به ابعاد استاندارد هر 10 برگه آن در یک بسته قرار میگیرد و به فروش میرسد. با توجه به اینکه به عنوان مثال رابیتس 1100 گرمی در بسته 10 تایی و به وزن 11 کیلو به فروش میرسد. یکی از نکاتی که پس از خرید رابیتس باید به آن توجه کرد کیفیت آن است. برای تشخیص کیفیت راویز خریداری شده میتوان چند بار محکم برگه به به زمین کوبید. چنانچه رابیتس از ورق آبکاری شده تولید شده باشد در حین کوبیده شدن به زمین قسمت هایی از آن جدا میشود و به زمین میریزد. اما اگر رابیتس از ورق گالوانیزه درجه یک تولید شود هیچ قطعه ای از آن جدا نمیشود. جدا از کیفیت بالای ورق مصرفی باید به انعطاف آن نیز توجه شود تا در حین سیمان کاری و یا گچ کاری بتوان انواع آرک و نما را با آن اجرا کرد.

رابیتس بندی یا راویز کاری

لیست قیمت رابیتس یا راویز

لیست قیمت رابیتس یا راویز بر اساس هر برگه با ابعاد استاندارد درج شده است

  • قیمت رابیتس 9 ستونه 42,000 تومان
  • قیمت رابیتس 11 ستونه 42,500 تومان
  • قیمت رابیتس 13 ستونه 900 گرمی 55,000 تومان
  • قیمت رابیتس 13 ستونه 1100 گرمی 61,000 تومان
  • قیمت رابیتس 13 ستونه 1200 گرمی 64,000 تومان
  • قیمت رابیتس 13 ستونه 1300 گرمی 67,000 تومان
سوالات متداول تولید رابیتس یا راویز و تولید رابیتس
پرسش و پاسخ رابیتس یا راویز و تولید رابیتس
تعداد پرسش و پاسخ : 2

2 پاسخ

  1. سلام راویز یک کیلویی اگر تا ساوه به ما تحویل بدهید با کرایه چقدر قیمتش میشود؟

    1. سلام.. قیمت رابیتس یا راویز بر اساس وزن هر برگه با ابعاد استاندارد 60 در 240 سانتیمتر تعیین میشود و کرایه حمل تا مقصد مورد نظر نیز به صورت جداگانه و با توجه به تعداد برگه مورد نیاز تعیین میشود. هر بسته از راویز شامل 10 برگ رابیتس یا راویز است است و با توجه به نیاز پروژه شما ماشین مورد نظر تعیین و هزینه باربری نیز مطابق با تعرفه باربری تعیین میشود. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر لطفاٌ از طریق شماره های دفتر با ما در تماس باشید. همچنین در صورت تمایل به خرید میزان سفارش رابیتس یا راویز را از طریق واتساپ، روبیکا یا ایتا به شماره 09121022495 مهندس صادقی ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *