دارای نماد اعتماد وزارت صمت

44287287 – 44287244 – 09121022495 مهندس صادقی

تولید، تامین و پخش کالا و مصالح ساختمانی

مقررات ملی ساختمان ایران مباحث 22 گانه

دانلود مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان ایران و آیین نامه 2800 ایران و طراحی ساختمان در برابر زلزله در فرمت PDF و قابل چاپ

بروزرسانی مطلب در
مهندس صادقی

مدیرعامل شرکت ساختمانی صاد
کارشناس ارشد مهندسی سازه - عمران
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با 20 سال سابقه اجرایی

عنوان مطالب مقاله مقررات ملی ساختمان ایران مباحث 22 گانه

مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان ایران

مبحث اول مقررات ملی ساختمان ایران – تعاریف

مبحث اول مقررات ملی ساختمان ایران - تعاریف

تعاریف کلی واژه ها و اصطلاحات حقوقی به کار رفته در تمامی مباحث مقررات ملی ساختمان ایران در این مبحث گردآوری شده است. اما به دلیل چاپ تدریجی مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان، هر مبحث، واژه ها و اصطلاحات خود را جداگانه تهیه کرده است. لذا به علت حفظ هماهنگی در کل مجموعه این مقررات، همه این واژگان در مبحث اول تحت عنوان تعاریف منتشر می‌گردد. هدف از تدوین این مبحث، ایجاد پایه ای برای تفاهم میان دست اندرکاران صنعت ساختمان و یکسان سازی مفاهیم در حوزه شمول مقررات ملی ساختمان ایران میباشد. همچنین این مبحث منبع مناسبی برای آموزش و ارجاع در کلیه بخش های صنعت ساختمان خواهد بود. از طرفی با توجه به این که ممکن است یک تعریف در بخش های مختلف این صنعت به گونه های متفاوتی ارائه شود با گردآوری آنها در یک مجموعه، مرجعی مناسب جهت مقایسه نحوه کاربرد تعاریف در بخش های مختلف، برای دست اندرکاران و قانون گذاران فراهم می‌گردد، تا هدف خود را از بیان یک واژه، از میان تعاریف مختلف برای آن واژه، بیان نمایند.

دانلود تعاریف آیین نامه – مبحث اول مقررات ملی ساختمان


مبحث دوم مقررات ملی ساختمان ایران – نظامات اداری

مبحث دوم مقررات ملی ساختمان ایران - نظامات اداری

این مبحث در مورد نظامات اداری موجود در صنعت ساختمان و حیطه وظایف دست اندرکاران صنعت و دفاتر مهندسی طراحی ساختمان، ناظر، شهرداری ها، و مراجع صدور پروانه ساختمان، سازمان نظام مهندسی، وزارت مسکن و شهرسازی و غیره را بیان نموده است. پیوست این مبحث شامل مجموعه شیوه نامه های مصوب هیئت وزیران و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان می باشد 

دانلود نظامات اداری – مبحث دوم مقررات ملی ساختمان


مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران – حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق

مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران - حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق

اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی در ساختمان ها، استفاده از مصالح سوختنی، توسعه شبکه‌های انرژی برق و گاز و به کارگیری تجهیزات گوناگون سبب افزایش احتمال آتش سوزی در ساختمان ها گردیده است. به همین دلیل توجه بیشتر به موضوع حفاظت از ساختمان ها در برابر حریق امری الزامی و اجتناب‌ناپذیر محسوب می گردد. به منظور حفظ جان و مال انسان ها و فراهم ساختن ایمنی لازم در برابر آتش سوزی رعایت اصولی در طراحی و اجرای ساختمان ها ضروری است که در این مبحث آن پرداخته شده است.

دانلود آیین نامه حفاظت در مقابل حریق – مبحث سوم مقررات ملی ساختمان


مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان ایران – الزامات عمومی ساختمان

مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان ایران - الزامات عمومی ساختمان

به منظور نظارت بر تامین نیازهای حداقل ساکنی و بهره برداران از ابنیه و ساختمان های مشمول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از نظر محدودیت ها، ابعاد حداقل فضاها، نورگیری و تهویه مناسب و سایر الزامات عمومی این مقررات به عنوان بخشی از مقررات ملی ساختمان ایران ملاک عمل قرار می گیرد.

دانلود آیین نامه الزامات عمومی ساختمان – مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان


مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان ایران – مصالح و فرآورده های ساختمانی

مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان ایران - مصالح و فرآورده های ساختمانی

این مبحث درباره شناخت و معرفی انواع مواد، مصالح ساختمانی و فرآورده های ساختمانی متعارف است که در احداث انواع ساختمانها و تاسیسات مربوط مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این استانداردهای ملی مربوط به هر یک از آنها روشهای آزمایش و ویژگی‌های کیفی عمومی و الزامات کاربردی عمومی هر دسته نیز ارائه شده است.

دانلود آیین نامه مصالح ساختمانی – مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان


مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ایران – بارهای وارد بر ساختمان

مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ایران - بارهای وارده بر ساختمان

این مبحث حداقل بار هایی را که باید در طراحی ساختمان ها و سازه های موضوع مقررات مورد استفاده قرار گیرند تعیین می نماید. این بارها شامل بارهای ثقلی مرده ( وزن اجزای دائمی ساختمان ها مانند تیرها، ستون ها، کف ها، دیوارها، بام ها، راه پله و تیغه ها و تاسیسات و تجهیزات ثابت ) و بارهای زنده ( بارهای غیر دائمی ) که در حین استفاده و بهره برداری از ساختمان با آن وارد میشوند. همچنین بار برف و بارهای ناشی از باد و زلزله و بالاخره بارهای ناشی از فشار خاک و آب می باشند.

دانلود آیین نامه بارگذاری – مبحث ششم مقررات ملی ساختمان


مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان ایران – پی و پی سازی

مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان ایران - پی و پی سازی

در این مبحث دستورالعمل ای کلی جهت نحوه برنامه ریزی و انجام آزمایش های ژئوتکنیکی در ساختگاه و در آزمایشگاه و تعیین پارامترهای طراحی و انجام طراحی های ژئوتکنیکی به این منظور تدوین شده است تا به کمک این خطوط کلی و فهرست خدمات لازم روشن گردد. بررسی های مورد نیاز طراحی های ژئوتکنیکی به منظور گردآوری اطلاعات لازم از ساختگاه برای طراحی ایمن و اقتصادی ساختمان و برنامه‌ریزی ( موقت و دائمی ) برای ساخت و ساز بنا که از طرق مختلف به شرایط زمین ساختمان مرتبط می‌شود. از جمله شرایط آب زیرزمینی و همچنین پیش‌بینی و شناسایی مشکلات احتمالی که ممکن است در خلال اجرا و پس از آن از ناحیه زمینه بروز نماید انجام میشود.

دانلود آیین نامه پی و پی سازی – مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان


مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان ایران – طرح و اجرای ساختمان ها با مصالح بنایی

مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان ایران - طرح و اجرای ساختمانهای با مصالح بنایی

امروزه در کشور ما به خصوص در شهرهای کوچک و روستا مصالح بنایی کاربرد گسترده‌ای در امر ساختمان ساز دارد. وقوع زلزله پیاپی و ویرانی های زیاد در این دسته از ساختمان ها بیانگر این مطلب است که برای ساخت ساختمانهای با مصالح بنایی در کشور نیاز مجموعه قوانین و مقررات فراگیر و لازم الاجرا ای است. با رعایت آنها سطح کیفی ساخت و ساز این ساختمانها ارتقا پیدا میکند. با این هدف، مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان ایران برای ساختمانهای بنایی خشتی، سنگی، آجری سنتی و دارای کلاف و غیر مسلح برای نخستین بار در کشور تدوین می‌شود.

دانلود آیین نامه ساختمان با مصالح بنایی – مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان


مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران – طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه

مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران - طرح و اجرای ساختمانهای بتن آرمه

هدف این مبحث ارائه حداقل ضوابط و مقرراتی است که با رعایت آن شرایط ایمنی قابلیت بهره برداری و پایانی سازه های موضوع این مبحث فراهم شود. ضوابط و مقررات این مبحث باید در طرح، محاسبه، اجرا و کنترل مشخصات مواد تشکیل دهنده و کیفیت اجرای سازه های بتنی مانند مقاومت بتن و میلگرد رعایت شود. این مبحث حاوی ضوابط و مقررات مربوط به سازه های بتن آرمه این است که با سنگدانه های معمولی و سیمان پرتلند یا سیمان آمیخته ساخته می‌شوند و مقاومت مشخصه های آن ها حداقل برابر 20 مگاپاسکال می باشد.

دانلود آیین نامه بتن – مبحث نهم مقررات ملی ساختمان


مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ایران – طرح و اجرای ساختمان های فولادی

مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ایران - طرح و اجرای ساختمانهای فولادی

مقررات طرح محاسبه و اجرای ساختمان های فولادی، حداقل ضوابط و مقررات لازم را برای طرح، محاسبه و اجرای ساختمان های فولادی تعیین میکند. همچنین شامل دو روش طرح و محاسبات تنش های مجاز ( روش ارتجاعی ) و طراحی به روش مقاومت نهایی ( روش خمیری ) می باشد. کاربرد این مبحث در حدود ساختمانهای معمولی با کاربری های مندرج در مقررات ملی ساختمان ایران میباشد و شامل سازه های خاص از قبیل پل های جاده و راه آهن نیست.

دانلود آیین نامه فولاد – مبحث دهم مقررات ملی ساختمان


مبحث یازدهم مقررات ملی ساختمان ایران – اجرای ساختمان های صنعتی

مبحث یازدهم مقررات ملی ساختمان ایران - طرح و اجرای صنعتی ساختمانها

هدف از این بخش از مقررات تعیین حداقل ضوابطی است که برای اجرای ساختمانهای فولادی به کار می‌رود. این مقررات برای کلیه ساختمانهای فولادی معمول به کار می‌رود ساختمانهای فولادی خاص مانند پل های فولادی، اسکلت فولادی نیروگاه‌ها و یا سایر ساختمانهای فولادی که برای اجرای آنها مقررات اجرایی ویژه مورد نیاز باشد مشمول مقررات نمی شود. در طراحی ساختمانهای فولادی موضوع این مقررات باید ضوابط مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ایران و آیین نامه طراحی ساختمانها در مقابل زلزله ( استاندارد 2800 ) رعایت شده باشد.

دانلود آیین نامه ساختمان های صنعتی – مبحث یازدهم مقررات ملی ساختمان


مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان ایران – ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا

مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان ایران - ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا

هدف از این مبحث تعیین حداقل ضوابط و مقررات، به منظور تامین ایمنی و بهداشت عمومی در هنگام اجرای عملیات ساختمانی است که رعایت مفاد آن برای کلیه ساختمان ها لازم الاجرا است.

دانلود آیین نامه ایمنی و حفاظت – مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان


مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان ایران – طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان ها

مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان ایران - طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان ها

تاسیسات برقی ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی، آموزشی، عمومی، صنعتی، کشاورزی و دامداری، نمایشگاه دایمی و موقت، پارک های تفریحی و کارگاههای ساختمانی باید با رعایت مفاد این مقررات و نیز آیین نامه ها و استانداردهای ذکر شده در این مبحث اجرا شود.

دانلود آیین نامه تاسیسات برقی ساختمان – مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان


مبحث چهاردهم مقررات ملی ساختمان ایران – تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع

مبحث چهاردهم مقررات ملی ساختمان ایران - تاسیسات مکانیکی

مبحث چهاردهم الزامات حداقل را در مورد تاسیسات مکانیکی که به منظور گرم کردن فضاهای داخل ساختمان، خنک کردن فضاهای داخل ساختمان، تعویض هوای فضای داخل ساختمان، تخلیه هوای فضای داخل ساختمان، تهیه و ذخیره آب گرم مصرفی در داخل ساختمان نصب شود مقرر می‌دارد. طراحی انتخاب مصالح و دستگاه‌ها اجرای کار تغییر نگهداری و بهره‌برداری این تاسیسات باید طبق الزامات مندرج در این مبحث انجام گیرد.

دانلود آیین نامه تاسیسات ساختمان – مبحث چهاردهم مقررات ملی ساختمان


مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ایران – آسانسور ها و پله های برقی

مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ایران - آسانسورها و پلکان برقی

این مبحث از مقررات ملی ساختمان ایران حداقل ضوابط لازم را برای بهره‌برداری ایمن و بهینه از آسانسور و پله برقی و پیاده رو متحرک وضع می نماید. هدف از این مقررات ارائه راهکارهای طراحی و انتخاب مناسبترین آسانسور، پله برقی، پیاده رو متحرک با قابلیت بهره برداری مناسب از لحاظ موقعیت، تعداد، نوع، سرعت، ظرفیت و ارائه مقررات و ضوابط لازم برای انتخاب و طراحی و محل و موقعیت آن ها و بالا بردن کیفیت اجرا می باشد.

دانلود آیین نامه آسانسور و پله برقی – مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان


مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان ایران – تاسیسات بهداشتی

مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان ایران - تاسیسات بهداشتی

مبحث شانزدهم، الزامات حداقل را در مورد تاسیسات مکانیکی که به منظور لوله کشی آب مصرفی در ساختمان، لوله کشی فاضلاب بهداشتی در ساختمان، لوله کشی هواکش فاضلاب، لوازم بهداشتی لوله کشی، آب باران در ساختمان نصب میشود، مقرر می‌دارد. طراحی انتخاب مصالح، اجرای کار، تعمیر، تغییر، نگهداری و بهره برداری از تاسیسات مذکور باید طبق الزامات مندرج در این مبحث انجام گیرد

دانلود آیین نامه تاسیسات بهداشتی – مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان


مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان ایران – تاسیسات لوله کشی و تجهیزات گاز طبیعی ساختمانها

مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان ایران - لوله کشی گاز طبیعی

مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان با عنوان تاسیسات لوله کشی و تجهیزات گاز طبیعی ساختمان ها، ضوابط حداقل را برای طراحی و اجرای لوله کشی گاز ساختمان، کنترل های کیفی، نصب و راه اندازی وسایل گازسوز، دودکش ها، هوا رسانی به وسایل گازسوز، ضوابط بهره برداری ایمن و ضوابط ویژه گازرسانی برای ساختمان‌های عمومی مقرر می دارد.

دانلود آیین نامه لوله کشی گاز طبیعی – مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان


مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان ایران – عایق بندی و تنظیم صدا

مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان ایران - عایق بندی و تنظیم صدا

هدف از تدوین این مقررات به حداقل رساندن صدای ناخواسته در ساختمان ها است تا ضمن تأمین سلامت و آسایش ساکنان شرایط مناسب شنیداری نیز فراهم گردد.

دانلود آیین نامه عایق بندی صدا – مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان


مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان ایران – صرفه جویی در مصرف انرژی

مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان ایران - صرفه جویی در مصرف انرژی

این مبحث از مقررات ملی ساختمان ضوابط طرح، محاسبه، اجرای عایق کاری حرارتی، سیستم های تاسیساتی گرمایی و سرمایی، تهویه، تهویه مطبوع، تامین آب گرم مصرفی و روشنایی الکتریکی در ساختمان ها را تعیین می‌کند.

دانلود آیین نامه صرفه جویی در انرژی – مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان


مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان ایران – علائم و تابلوها

مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان ایران - علائم و تابلوها

هدف کلی از تدوین مقررات ساماندهی به تابلوها و علائم به منظور تامین سلامت و بهداشت ایمنی، آسایش و صرفه جویی در منابع می باشد. به این منظور علائم و تابلوها باید از نظر ارائه اطلاعات و هشدارهای ایمنی صحیح عمل نموده و از نظر ساخت و نصب بی خطر و ایمن بوده و پیام رسانی آنها خطرساز نباشد.

دانلود آیین نامه علایم و تابلوها – مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان


مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان ایران – پدافند غیر عامل

مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان ایران - پدافند غیر عامل

مبحث 21 مقررات ملی ساختمان شامل اصول و قواعدی است که در صورت بکارگیری آنها می‌توان به اهداف پدافند غیر عامل از قبیل افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، ارتقای پایداری ملی، تداوم فعالیت های ضروری و تسهیل مدیریت بحران نائل گردید. در این مبحث که همانند سایر مباحث مقررات ملی ساختمان در سراسر کشور لازم الاجرا میباشد ضمن ارائه تعریف و مفهوم پدافند غیرعامل به ارائه دامنه کاربرد مبحث و همچنین کارکرد پدافند غیرعامل در معماری، سازه، تاسیسات برقی و مکانیکی نیز پرداخته شده است.

دانلود آیین نامه پدافند غیر عامل – مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان


مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان ایران – مراقبت و نگهداری از ساختمان ها

مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان ایران - مراقبت و نگهداری از ساختمان ها

 این مجموعه ویرایش اول مبحث 22 مقررات ملی ساختمان به عنوان مراقبت و نگهداری از ساختمان ها است و هدف آن ارائه حداقل ضوابط و مقرراتی است که با رعایت آنها شرایط ایمنی، قابلیت بهره برداری مناسب، بهداشت، آسایش ساکنین، بهره‌برداری مناسب و پایایی ساختمان‌های موضوع این مبحث فراهم می شود

دانلود آیین نامه مراقبت و نگهداری ساختمان – مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان


طراحی ساختمان ها در برابر زلزله – استاندارد 2800 ایران

آیین نامه 2800 زلزله ایران

هدف از تدوین این استاندارد تعیین حداقل ضوابط و مقررات برای طرح و اجرای ساختمان ها در برابر اثرهای ناشی از زلزله است. به طوری که پس از طراحی و اجرا انتظار می‌رود با حفظ ایستایی ساختمان در زلزله شدید تلفات جانی به حداقل برسد و نیز ساختمانها در برابر زلزله های خفیف و متوسط بدون وارد شدن آسیب عمده سازه ای قادر به مقاومت باشد. همچنین ساختمانهای با اهمیت زیاد در زمان وقوع زلزله خفیف و متوسط قابلیت بهره برداری خود را حفظ کنند و در ساختمانهای با اهمیت متوسط خسارت سازه ای و غیر سازه ای به حداقل برسد.

دانلود آیین نامه 2800 ایران – طراحی ساختمان در برابر زلزله

سوالات متداول مقررات ملی ساختمان ایران
پرسش و پاسخ مقررات ملی ساختمان ایران
تعداد پرسش و پاسخ : 2

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *